Zoeken

Aprilia RS 660 Trofeo: 105 pk, 153 kilo fabrieksracer

4 juni 2021
Na onder andere in de Verenigde Staten z'n debuut in een cup-kampioenschap te hebben gemaakt heeft Aprilia nu een Trofeo versie van de Aprilia RS 660 beschikbaar voor iedereen die circuits wil afraggen met de nieuwe lichtgewicht supersport uit Noale.

De RS 660 Trofeo is onderdeel van het Factory Works programma dat rechtstreeks afkomstig is de Aprilia Racing afdeling, het race-programma dat opzien baarde met de super exclusieve RSV4 X en Tuono V4 X, maar daarnaast ook meer aardse superbike racers in het gamma heeft, zeg maar kant en klare productieracers. 

Naast dat de Trofeo van een complete racekuip is voorzien en van alle overbodige tralala is ontdaan, zeggen de Italianen gebruik van extreem hoogwaardige onderdelen te hebben gemaakt, voor de perfecte balans tussen chassis, motor en elektronica. Waarmee, aldus Aprilia, de lat nóg hoger is gelegd in de categorie. 

Nu is dat laatste absoluut een waarheid als een koe, alleen al om het feit dat de RS 660 als enige model die nieuwe categorie vertegenwoordigt. 

Met de standaard al behoorlijk high-performance RS 660 als uitgangspunt beginnen de upgrades met het elektrische systeem, dat is vereenvoudigd door het elimineren van de contactschakelaar en ABS. Het remsysteem is vereenvoudigd met onafhankelijke remleidingen. De ABS-regeleenheid blijft echter op de fiets en aangesloten om de strategieën van het geïntegreerde elektronische systeem te benutten. 

De ECU is opnieuw geprogrammeerd in Race-versie, met de mappings (allemaal "full power") ontwikkeld door Aprilia Racing, exclusief bedoeld voor gebruik op het circuit en afgesteld op de SC Project-race-uitlaat. Het kleuren TFT-dashboard is opnieuw geprogrammeerd en geïntegreerd door een speciaal knoppenblok aan de linkerkant.

Voor wat de vering betreft heeft Aprilia de voorvork van een "Misano by Andreani" interne cartridge voorzien, die volledig instelbaar is. De Öhlins AP948 achtershock is eveneens instelbaar qua veervoorspanning, in- en uitgaande demping. De banden zijn high-performance Pirelli Supercorsa V3 SC1.

Ook het rijwielgedeelte zelf is door de raceafdeling geüpgraded, met een verlaagde rijpositie dankzij een racing-kroonplaat en instelbare clip-ons. Ook de voetsteunen zijn verstelbaar en demonteerbaar zodat elke rijder een optimale ergonomie kan bereiken. De kuip is van glasvezel.

Dan het blok, door inwendig het een en ander te upgraden spuugt de 660 twin er nu 105 pk aan topvermogen uit, volgens Aprilia een recordwaarde voor een tweecilinder lijnmotor, terwijl het droogwicht tot 153 kilogram is teruggebracht. 

Het secundaire luchtsysteem en de thermostaat zijn geëlimineerd, terwijl aluminium afdekplaatjes zijn gemonteerd voor het koppelingsdeksel en de dynamo, evenals een specifiek Sprint Filter-luchtfilter.

Net als bij de vorige twee Factory Works fietsen heeft Aprilia Racing ook deze RS 660 Trofeo ontwikkeld samen met partners als Castrol, Zanasi Group, Cruciata, Jetprime, Spider en Bike Lift. 

De RS 660 Trofeo kan worden besteld op factoryworks.aprilia.com, waar ook alle details te lezen zijn. De motor kan bij je thuis worden afgeleverd, maar als je 't leuk vindt mag je 'm ook zelf bij Aprilia Racing afhalen. Duur is 'ie trouwens allerminst, hij kost slechts € 14.700 en dat is inclusief de Italiaanse btw. Af fabriek, dat dan weer wel...