Aprilia lanceert 2021 RS 125 en Tuono 125
Toegegeven, het 125cc segment loopt niet storm bij ons in Nederland - in tegenstelling tot onze zuiderburen waar het overgrote deel van de automobilisten met een A1 motor gewoon de weg op kan - maar dat maakt de motoren vaak niet minder vet. Zeker niet wanneer het prachtig Italiaans design betreft zoals de Aprilia RS 125 en Tuono 125, die als twee druppels water lijken op de übervette eenliterplus RSV4 en Tuono V4.
Volgens Aprilia zijn beide motoren ontworpen voor absolute fun, voor de jongste rijders en geboren uit de unieke ervaring die Aprilia Racing de afgelopen decennia heeft vergaard en wat alleen al in de 125cc raceklasse tot 10 rijders titels, 10 constructeurstitels en 151 overwinningen heeft geleid.
Het vooraanzicht van beide motoren is geïnspireerd door het ontwerp van de compleet nieuwe RS 660 en Tuono 660, die zeer positief in de pers en bij het grote publiek zijn ontvangen, met agressieve en originele looks, wat wordt benadrukt door de inmiddels wel iconische triple koplampunit.
Bij beide motoren is de verlichting nu volledig LED, waarbij de knipperlichten voor in de koplampen zijn verwerkt. Bij de Tuono is de voorpartij volgens Aprilia compleet herzien om 'm compacter te maken, hoewel dat niet ten koste van de bescherming tegen de elementen moet zijn gegaan.
Beide modellen hebben een nieuw volledig digitaal display waaruit een waslijst aan nuttige informatie af te lezen is (waaronder een tankmeter, actueel en gemiddeld verbruik en restkilometers) en dat er weliswaar best gelikt uitziet, maar helaas geen TFT is. Ondanks 'geen TFT' zijn beide modellen wel op het Aprilia MIA multimedia platform voorbereid, waardoor je smartphone via Bluetooth kan worden verbonden.
Ook nieuw is een geavanceerd 2-kanaals ABS dat in samenwerking met Bosch is ontwikkeld en een 'tip-over' systeem heeft dat voorkomt dat je in het geval van een noodstop niet voorover van de motor kukelt. Stabiliteit en grip in de bochten moet zijn verbeterd dankzij nieuwe Michelin banden, waarvan de achterband nu 140 mm breed is.
Nog zo'n mooie kreet: "De RS 125 en Tuono 125 zijn de enige in Italië geproduceerde eenachtste-liter motoren op de markt die met die-cast een aluminium frame zijn uitgerust. Het frame heeft inwendige ribben voor extra stijfheid en is volgens de Italianen het resultaat van de ervaring die ze in al die jaren hebben opgebouwd om maximale stabiliteit met wendbaarheid te combineren, zowel voor op 't circuit als op straat.
Aan de voorkant is een fraaie 40 mm upside down voorvork voorzien, terwijl de monoshock aan de asymmetrische achterbrug is gemonteerd. De voorvork heeft 110 mm veerweg, bij de achtershock is dat 120 mm aan het achterwiel. Oh ja, voor we het vergeten, beide modellen worden opgegeven voor een gewicht van 144 kilo rijklaar.
De remmen zijn, zo zegt Aprilia, ook overgenomen van de grotere broers. In het voorwiel prijkt een enkele 300 mm schijf met radiale 4-zuiger remklauw, dat via een staalomvlochten remleiding aan de rempomp is gekoppeld. Volgens Aprilia moet deze technische keuze samen met het ABS ervoor hebben gezorgd dat de remmen de beste in hun klasse zijn.
Goed nieuws trouwens ook voor diegenen die geen zin hebben om om de haverklap bij het tankstation te moeten staan, de RS 125 en Tuono 125 hebben nu 11n 14,5 liter tank (de grootste in hun categorie), waardoor je tussen de tankbeurten in zeker wel 400 km moet kunnen afleggen.
Aprilia claimt zelfs een verbruik van 2,6 liter (1 op 38,5), waardoor je in theorie zelfs 557 kilometer en 692 meter op een tank zou moeten kunnen rijden. Ofwel, vanuit Hoek van Holland in één ruk naar het Isle of Man, waar je dan nog nét genoeg benzine moet hebben om 1 rondje over het TT circuit te rijden.
Ook interessant is dat de ruimte onder het zadel groter is gemaakt, waardoor er nu plaats is voor een 8" tablet, dat via een optioneel USB laadpunt kan worden opgeladen. En nu we 't toch over opties hebben, wat te denken van een optionele quickshifter, ook dat is redelijk uniek in het A1 segment.
En ding hebben we 't nog niet over gehad en dat is de nieuwe 124,2cc DHOC eencilinder, goed voor een topvermogen van 15 pk bij 10.000 tpm en een maximum koppel van 11,2 Nm bij 8.000 tpm. Het blok is volledig vernieuwd op het gebied van thermodynamica, met een nieuwe kop voor de opnieuw ontworpen verbrandingskamer, nieuwe inlaat- en uitlaatkanalen en een nieuwe iridium bougie.
De nokkenassen met agressievere klepbediening zijn ook nieuw, terwijl de hele inlaatleiding opnieuw is ontworpen en nu een gloednieuw luchtfilter heeft. Het gasklephuis is nu hoger geplaatst om de inlaatlucht directer naar de verbrandingskamer te laten stromen. De uitlaat is geheel opnieuw ontworpen en heeft nu een nieuw en efficiënter katalyse systeem.
De koppelcurve is volgens Aprilia nu nog robuuster en het maximale vermogen wordt nu bij een lager toerental afgegeven. Hierdoor is onder meer een lager brandstofverbruik mogelijk maakt, mede ook dankzij het verfijndere elektronische beheer dat wordt gegarandeerd door de nieuwe Marelli MIUG4 ECU.
Om zoveel mogelijk motorvermogen te benutten, is de overbrengingsverhouding van de eindaandrijving (met een ketting met O-ringen) vergroot, met een 58-tands tandwiel. Op de weg vertaalt dit zich in meer responsieve prestaties wanneer het gas wordt opengedraaid, wat zorgt voor meer sportplezier en eenvoudiger rijgedrag tijdens het woon-werkverkeer in de stad.
De 2021 RS 125 is leverbaar in 2 kleuren, Aprilia Black en Sintesi Blue. Daarnaast is er ook een GP Replica versie met graphics die veel gelijkenis hebben met de Aprilia RS-GP MotoGP machine, een quickshifter en cover voor de duozit standaard.
De Tuono 125 is leverbaar in 3 kleuren, Aprilia Black, Lightning White en Arrow Gray.