Zoeken

2021 MT-09 krijgt meer cilinderinhoud en vermogen

19 september 2020
Yamaha heeft bij de 2021 MT-09 de cilinderinhoud vergroot, als onderdeel om de kekke driecilinder aan de Euro5 emissienorm te laten voldoen. De huidige 847cc Triple wordt naar 890cc vergroot en tevens wordt het vermogen met 4 pk verhoogt tot 118 pk, en dat bij lagere uitstoot van uitlaatgassen.

De informatie dat Yamaha voor het komende modeljaar de cilinderinhoud van de MT-09 heeft vergroot is afkomstig van het Duitse Kraftfahrt-Bundesambt, de Duitse federale autoriteit voor transport, die emissietest resultaten heeft gepubliceerd voor een Yamaha motorfiets met de modelcode "MTN890D". 

De modelcode is nieuw, maar volgt de typische interne modelnaamcodering van Yamaha voor zijn MT-familie. De huidige 847cc MT-09 heeft bijvoorbeeld de codenaam MTN850. De 689cc tweecilinder MT-07 heet MTN690 en de 998cc MT-10 heeft de codenaam MTN1000. 

Door deze logica te volgen, kun je concluderen dat de MTN890D verwijst naar een nieuwe MT-09 - of meer specifiek, een nieuwe MT-09 SP, aangezien een D in de codenaam verwijst naar de SP-versie van het huidige model.

Uit de testgegevens blijkt dat de MTN890 88 kW (118 pk) vermogen levert ,terwijl hij 366 mg/km koolmonoxide (CO), 34 mg/km onverbrande koolwaterstoffen (HC) en 9 mg/km stikstofoxiden (NOx) uitstoot, die allemaal binnen de Euro5 eisen vallen. Deze cijfers steken gunstig af bij de 847cc-motor waarvan de cijfers 85 kW (114 pk), 525 mg/km CO, 103 mg/km HC en 40 mg/km NOx zijn.

Wat nog niet met 100% zekerheid kan worden gesteld is wat de exacte cilinderinhoud van de nieuwe MT-09 zal zijn. Afgaand op de codenaam MTN890 zetten wij ons geld in op 890cc, maar reken er ons niet op af als het straks 887cc of 892cc blijkt te zijn. 

Dat Yamaha ervoor heeft gekozen om de cilinderinhoud te vergroten snappen we wel, ze zijn daarmee de eersten niet en zullen ook zeker niet de laatsten zijn die deze tactiek gebruikt om een model aan strengere milieueisen te laten voldoen. 

Strengere milieueisen hebben door de bank genomen een negatief effect op de prestaties, wat door de cilinderinhoud te vergroten gemakkelijk kan worden gecompenseerd. Niet dat dat  per se nodig is, maar een nieuw model verkoopt altijd gemakkelijker als 'ie meer vermogen heeft. 

De door het Duitse Kraftfahrt-Bundesambt gepubliceerde informatie heeft weliswaar alleen betrekking op de MT-09, maar we verwachten dat andere Yamaha modellen die door dezelfde Triple worden aangedreven, zijnde de Tracer 900, XSR900 en Niken, ook de nieuwe krachtbron zullen krijgen.