Zoeken

2014 Aprilia Tuono V4 R met ABS

12 juli 2013
Twee jaar na de lancering heeft Aprilia de Tuono V4 R onderhuids sterk vernieuwd. De nu 170 pk sterke 2014 Tuono V4 R, die in de kleuren zwart en wit leverbaar wordt, is onder andere van het geavanceerde Bosch-ABS voorzien. Maar dat is niet het enige wat aan de 2014 Tuono V4 R is vernieuwd.

Aprilia Tuono_V4

Uit de door moederbedrijf Piaggio vrijgegeven persinformatie van de 2014 Tuono V4 R blijkt overduidelijk dat Aprilia de übernaked voor het komende modeljaar stevig onderhanden heeft genomen, hoewel dat aan het uiterlijk niet is te zien. Om te beginnen het motorblok, dat op topvermogen met 170 pk nu 3 pk extra heeft gekregen bij hetzelfde toerental van 11.500 toeren per minuut, terwijl het koppel van 111,5 Nm bij 9.500 toeren gelijk is gebleven. De extra paarden heeft Aprilia weten te mobiliseren dankzij een aangepast uitlaatsysteem en opnieuw getuned elektronisch motormanagement. Daarnaast zijn de inlaatkelken met 20 mm verlengd, is het vliegwiel zwaarder uitgevoerd voor een soepelere vermogensafgifte en betere balans en zijn de overbrengingsverhoudingen van de eerste drie versnellingen ingekort.

Op het gebied van de elektronica is het APRC vernieuwd, met een opnieuw gekalibreerde anti-wheelie control, die in stand 1 sportiever is gemaakt en nu beter wheelies onder zware acceleratie toestaat, waarna het voorwiel zachter terug op het asfalt moet worden gezet. Ook de tractie controle moet volgens Aprilia zijn verbeterd. Rijwieltechnisch is de vering van de Tuono V4 R ook onderhanden genomen, van 43mm Sachs upside down met gescheiden demping is de setting aangepast voor een verbeterd comfort op straat, zonder dat dit volgens Aprilia ten koste van z'n sportiviteit is gegaan. Verder is de benzinetank met anderhalve liter na nu 18,5 liter vergroot, maar Aprilia had er beter aan gedaan het belachelijk hoge verbruik wat in te dammen.

Het meest belangrijk is echter dat de 2014 Tuono V4 standaard met ABS is uitgerust, wat de veiligheid alleen maar ten goede is gekomen. Het Bosch 9MP ABS, dat dit jaar zijn intrede had in de RSV4 superbike, kan in drie standen worden ingesteld, waarbij stand 3 het snelst ingrijpt en stand 1 voor op het circuit is bedoeld. De setting van de ABS kan onafhankelijk van elk van de drie motormappings (Track, Sport, Road) worden gekozen.

Hoeveel de 2014 Tuono V4 R ABS moet gaan kosten en vanaf wanneer de fiets leverbaar is, is nog niet bekend.