Verkoop stabiliseert in 2022, BMW blijft marktleider
Als gevolg van de laatste lockdown van de coronapandemie en het wereldwijde gebrek aan grondstoffen en containers toen de economieën weer op volle toeren draaiden leek 2022 geen gemakkelijk jaar te worden, maar desondanks kon een kleine plus worden genoteerd.
Waar de Europese fabrikanten met name een moeizame start van het jaar zagen, doordat de fabrieken niet op volle toeren konden draaien, hadden de Japanse merken dat probleem pas in de tweede helft van het jaar.
BMW leek Yamaha er na 12 jaar in te slagen de hegemonie van BMW te doorbreken, maar op de valreep is BMW er toch in geslaagd om voor het 13e jaar in successie marktleider te worden.
Verkoopcijfers 2022:
Merk | 2022 | aandeel | 2021 | aandeel | verschil |
BMW | 2.299 | 14,79% | 2.380 | 15,59% | -3,40% |
YAMAHA | 2.247 | 14,45% | 2.305 | 15,10% | -2,52% |
KAWASAKI | 1.884 | 12,12% | 2.045 | 13,39% | -7,87% |
HONDA | 1.779 | 11,44% | 1.678 | 10,99% | 6,02% |
KTM | 1.032 | 6,64% | 1.315 | 8,61% | -21,52% |
SUZUKI | 1.024 | 6,59% | 905 | 5,93% | 13,15% |
OVERIGE MERKEN | 918 | 5,90% | 595 | 3,90% | 54,29% |
HARLEY DAVIDSON | 836 | 5,38% | 829 | 5,43% | 0,84% |
TRIUMPH | 797 | 5,13% | 779 | 5,10% | 2,31% |
PIAGGIO | 647 | 4,16% | 626 | 4,10% | 3,35% |
DUCATI | 595 | 3,83% | 553 | 3,62% | 7,59% |
ROYAL ENFIELD | 370 | 2,38% | 274 | 1,79% | 35,04% |
APRILIA | 279 | 1,79% | 162 | 1,06% | 72,22% |
MOTO GUZZI | 251 | 1,61% | 224 | 1,47% | 12,05% |
HUSQVARNA | 191 | 1,23% | 212 | 1,39% | -9,91% |
BENELLI | 147 | 0,95% | 127 | 0,83% | 15,75% |
INDIAN MOTORCYCLE | 132 | 0,85% | 151 | 0,99% | -12,58% |
ZERO | 120 | 0,77% | 107 | 0,70% | 12,15% |
TOTAAL | 15.548 | 100,00% | 15.267 | 100,00% | 1,84% |
BMW spreekt zelf van een 'mega eindprint', maar uit de verkoopcijfers blijkt dat het marktleiderschap overduidelijk is gekocht. Volgens cijfers van het RDC heeft BMW in december maar liefst 236 motoren verkocht en had daarmee die maand een marktaandeel van 41,1%, terwijl het marktaandeel over het hele jaar gemeten 'slechts' 14,8% is geweest.
Het heeft daarmee alle schijn dat BMW in de laatste dagen nog vlug behoorlijk wat motoren op kenteken heeft gezet, die begin dit jaar met korting de deur uit zullen gaan. Dat valt ook af te leiden aan het aantal motoren in de categorie 'Voertuig Branche', oftewel de dealer demo's.
Van de 1.592 demo's zijn er 531 BMW, ofwel 33,3%. Op 17 dealers zijn dat gemiddeld 31 BMW's per dealer. Bij Kawasaki zijn dat er 194 op 28 dealers (gemiddeld 7 per dealer), bij Yamaha zijn dat er 212 op 27 dealers (gemiddeld 8 per dealer).
Opmerkelijk is ook dat BMW een groot deel van zijn verkopen uit de zakelijke en de leasemarkt haalt: 369 zakelijk en 367 lease. Het overgrote deel komt voor rekening van slechts 2 modellen: de R 1250 GS en R 1250 RT, met de landelijke overheidsdiensten (politie, marechaussee) als grootste afnemers.
Verkoop 2022 "aanschaf privé":
|
Wanneer we naar de naar alleen privé aanschaf kijken ziet de lijst er ineens heel anders uit. Dan valt BMW met 'slechts' 1.032 units terug naar de vierde plaats en is Yamaha marktleider met 1.749 motoren, voor Honda (1.518) en Kawasaki (1.506).
Wat ook opvalt is dat de verkoop bij BMW eigenlijk op één model rust: de R 1250 RT, waarvan er in 2022 844 over de toonbank zijn gegaan. Met 1.211 units neemt GS, samen met de RT (die grotendeels naar overheidsdiensten gaat) meer dan de helft van de verkopen bij BMW voor z'n rekening.
In de top 25 best verkochte motoren zien we verder nog slechts 1 BMW terug op de 25e plaats: de S 1000 XR waarvan er 144 zijn verkocht, waar Kawasaki en Yamaha elk met 3 modellen in de top 10 vertegenwoordigd zijn.
Verkoopcijfers 2002, per model:
Merk/model | 2022 | 2021 | Verschil | |
1 | BMW R 1250 GS/ADVENTURE | 844 | 966 | -12,63% |
2 | KAWASAKI Z 900 | 518 | 516 | 0,39% |
3 | YAMAHA MT-07 | 389 | 426 | -8,69% |
4 | YAMAHA MT-09 | 338 | 281 | 20,28% |
5 | BMW R 1250 RT | 327 | 248 | 31,85% |
6 | KAWASAKI VERSYS 1000 | 263 | 220 | 19,55% |
7 | SUZUKI V-STROM 650 | 262 | 267 | -1,87% |
8 | KAWASAKI Z 650 | 249 | 337 | -26,11% |
9 | YAMAHA TRACER 900 | 233 | 301 | -22,59% |
10 | SUZUKI GSX-S 1000 | 224 | 71 | 215,49% |
11 | YAMAHA XT 700 TENERE | 223 | 315 | -29,21% |
12 | KAWASAKI VERSYS 650 | 221 | 285 | -22,46% |
13 | SUZUKI SV650 | 212 | 154 | 37,66% |
14 | KTM 1290 SUPER ADVENTURE R/S | 194 | 260 | -25,38% |
15 | HONDA CMX 500 REBEL | 186 | 170 | 9,41% |
16 | MOTO GUZZI V85TT | 174 | 153 | 13,73% |
17 | TRIUMPH TIGER 1200 | 167 | 24 | 595,83% |
18 | HARLEY DAVIDSON PAN AMERICA | 164 | 122 | 34,43% |
19 | HONDA CB 650 R | 161 | 182 | -11,54% |
20 | HONDA NC 750 X | 160 | 334 | -52,10% |
21 | DUCATI MULTISTRADA V4 | 155 | 151 | 2,65% |
22 | YAMAHA TRACER 700 | 153 | 189 | -19,05% |
23 | SUZUKI V-STROM 1050 | 146 | 208 | -29,81% |
24 | HONDA CRF 1100L | 145 | 119 | 21,85% |
25 | BMW S 1000 XR | 144 | 132 | 9,09% |
Wat in bovenstaande lijst verder opvalt is dat twee modellen het uitzonderlijk goed hebben gedaan: de Suzuki GSX-S1000 en Triumph Tiger 1200, met een groei van 215% en 595%. Minstens zo opmerkelijk zijn de aantallen die Suzuki van de SV650 (212) en V-Strom 650 (263) heeft weggezet, terwijl beide modellen al een tijdje meegaan. Dat bewijst dat stilstand niet per sé achteruitgang hoeft te betekenen. De V-Strom is daarmee het afgelopen jaar zelfs de best verkochte middenklasse 'Allroad' geweest.