Zoeken

Verkoop stabiliseert in 2022, BMW blijft marktleider

3 januari 2023
Ondanks leveringsproblemen is de verkoop van nieuwe motorfietsen het afgelopen jaar gestabiliseerd. In totaal zijn 15.548 motoren verkocht, een lichte groei van 1,84% ten opzichte van 2021. Dankzij een 'mega eindsprint' is BMW Motorrad voor het 13e jaar op rij marktleider.

Als gevolg van de laatste lockdown van de coronapandemie en het wereldwijde gebrek aan grondstoffen en containers toen de economieën weer op volle toeren draaiden leek 2022 geen gemakkelijk jaar te worden, maar desondanks kon een kleine plus worden genoteerd.

Waar de Europese fabrikanten met name een moeizame start van het jaar zagen, doordat de fabrieken niet op volle toeren konden draaien, hadden de Japanse merken dat probleem pas in de tweede helft van het jaar. 

BMW leek Yamaha er na 12 jaar in te slagen de hegemonie van BMW te doorbreken, maar op de valreep is BMW er toch in geslaagd om voor het 13e jaar in successie marktleider te worden.

Verkoopcijfers 2022:

Merk 2022 aandeel 2021 aandeel verschil
BMW 2.299 14,79% 2.380 15,59% -3,40%
YAMAHA 2.247 14,45% 2.305 15,10% -2,52%
KAWASAKI 1.884 12,12% 2.045 13,39% -7,87%
HONDA 1.779 11,44% 1.678 10,99% 6,02%
KTM 1.032 6,64% 1.315 8,61% -21,52%
SUZUKI 1.024 6,59% 905 5,93% 13,15%
OVERIGE MERKEN 918 5,90% 595 3,90% 54,29%
HARLEY DAVIDSON 836 5,38% 829 5,43% 0,84%
TRIUMPH 797 5,13% 779 5,10% 2,31%
PIAGGIO 647 4,16% 626 4,10% 3,35%
DUCATI 595 3,83% 553 3,62% 7,59%
ROYAL ENFIELD 370 2,38% 274 1,79% 35,04%
APRILIA 279 1,79% 162 1,06% 72,22%
MOTO GUZZI 251 1,61% 224 1,47% 12,05%
HUSQVARNA 191 1,23% 212 1,39% -9,91%
BENELLI 147 0,95% 127 0,83% 15,75%
INDIAN MOTORCYCLE 132 0,85% 151 0,99% -12,58%
ZERO 120 0,77% 107 0,70% 12,15%
TOTAAL 15.548 100,00% 15.267 100,00% 1,84%

 

BMW spreekt zelf van een 'mega eindprint', maar uit de verkoopcijfers blijkt dat het marktleiderschap overduidelijk is gekocht. Volgens cijfers van het RDC heeft BMW in december maar liefst 236 motoren verkocht en had daarmee die maand een marktaandeel van 41,1%, terwijl het marktaandeel over het hele jaar gemeten 'slechts' 14,8% is geweest.

Het heeft daarmee alle schijn dat BMW in de laatste dagen nog vlug behoorlijk wat motoren op kenteken heeft gezet, die begin dit jaar met korting de deur uit zullen gaan. Dat valt ook af te leiden aan het aantal motoren in de categorie 'Voertuig Branche', oftewel de dealer demo's. 

Van de 1.592 demo's zijn er 531 BMW, ofwel 33,3%. Op 17 dealers zijn dat gemiddeld 31 BMW's per dealer. Bij Kawasaki zijn dat er 194 op 28 dealers (gemiddeld 7 per dealer), bij Yamaha zijn dat er 212 op 27 dealers (gemiddeld 8 per dealer).

Opmerkelijk is ook dat BMW een groot deel van zijn verkopen uit de zakelijke en de leasemarkt haalt: 369 zakelijk en 367 lease. Het overgrote deel komt voor rekening van slechts 2 modellen: de R 1250 GS en R 1250 RT, met de landelijke overheidsdiensten (politie, marechaussee) als grootste afnemers.

Verkoop 2022 "aanschaf privé":

Merk aantal
YAMAHA 1749
HONDA 1518
KAWASAKI 1506
BMW 1032
KTM 836
SUZUKI 796
TRIUMPH 661
PIAGGIO 565
HARLEY DAVIDSON 515
DUCATI 381
ROYAL ENFIELD 319
APRILIA 206
MOTO GUZZI 198
HUSQVARNA 155
BENELLI 125
INDIAN MOTORCYCLE 91
ZERO MOTORCYCLES 37
OVERIGE MERKEN 736
TOTAAL 11426

Wanneer we naar de naar alleen privé aanschaf kijken ziet de lijst er ineens heel anders uit. Dan valt BMW met 'slechts' 1.032 units terug naar de vierde plaats en is Yamaha marktleider met 1.749 motoren, voor Honda (1.518) en Kawasaki (1.506). 

Wat ook opvalt is dat de verkoop bij BMW eigenlijk op één model rust: de R 1250 RT, waarvan er in 2022 844 over de toonbank zijn gegaan. Met 1.211 units neemt GS, samen met de RT (die grotendeels naar overheidsdiensten gaat) meer dan de helft van de verkopen bij BMW voor z'n rekening. 

In de top 25 best verkochte motoren zien we verder nog slechts 1 BMW terug op de 25e plaats: de S 1000 XR waarvan er 144 zijn verkocht, waar Kawasaki en Yamaha elk met 3 modellen in de top 10 vertegenwoordigd zijn.

Verkoopcijfers 2002, per model:

Merk/model 2022 2021 Verschil
1 BMW R 1250 GS/ADVENTURE 844 966 -12,63%
2 KAWASAKI Z 900 518 516 0,39%
3 YAMAHA MT-07 389 426 -8,69%
4 YAMAHA MT-09 338 281 20,28%
5 BMW R 1250 RT 327 248 31,85%
6 KAWASAKI VERSYS 1000 263 220 19,55%
7 SUZUKI V-STROM 650 262 267 -1,87%
8 KAWASAKI Z 650 249 337 -26,11%
9 YAMAHA TRACER 900 233 301 -22,59%
10 SUZUKI GSX-S 1000 224 71 215,49%
11 YAMAHA XT 700 TENERE 223 315 -29,21%
12 KAWASAKI VERSYS 650 221 285 -22,46%
13 SUZUKI SV650 212 154 37,66%
14 KTM 1290 SUPER ADVENTURE R/S 194 260 -25,38%
15 HONDA CMX 500 REBEL 186 170 9,41%
16 MOTO GUZZI V85TT 174 153 13,73%
17 TRIUMPH TIGER 1200 167 24 595,83%
18 HARLEY DAVIDSON PAN AMERICA 164 122 34,43%
19 HONDA CB 650 R 161 182 -11,54%
20 HONDA NC 750 X 160 334 -52,10%
21 DUCATI MULTISTRADA V4 155 151 2,65%
22 YAMAHA TRACER 700 153 189 -19,05%
23 SUZUKI V-STROM 1050 146 208 -29,81%
24 HONDA CRF 1100L 145 119 21,85%
25 BMW S 1000 XR 144 132 9,09%

Wat in bovenstaande lijst verder opvalt is dat twee modellen het uitzonderlijk goed hebben gedaan: de Suzuki GSX-S1000 en Triumph Tiger 1200, met een groei van 215% en 595%. Minstens zo opmerkelijk zijn de aantallen die Suzuki van de SV650 (212) en V-Strom 650 (263) heeft weggezet, terwijl beide modellen al een tijdje meegaan. Dat bewijst dat stilstand niet per sé achteruitgang hoeft te betekenen. De V-Strom is daarmee het afgelopen jaar zelfs de best verkochte middenklasse 'Allroad' geweest.