Zoeken

Tirol gaat 'luidruchtige' motoren weren

30 mei 2020
Motorrijden is populair, maar daar zit ook een keerzijde aan: de roep om vanwege geluidsoverlast motoren te weren wordt steeds luider. De deelstaat Tirol in Oostenrijk gaat vanaf 10 juni op bepaalde wegen motoren weren die volgens kenteken meer dan 95 dB geluid produceren. Het verbod is tot 31 oktober 2020.

Geluidsproblematiek is van alle tijden, maar het lijkt alsof de corona pandemie de roep om motoren te weren in een stroomversnelling heeft gebracht. 

Bij ons in Nederland werden nadat de eerste lentedag in april motorrijders er massaal op uit waren gegaan (net als wandelaars en fietsers trouwens) door sommige veiligheidsregio's direct verboden uitgeschreven op populaire motorroutes, en ook in Duitsland geldt voor steeds meer mooie motorwegen (al dan niet tijdelijk of enkel gedurende de weekenden) een rijverbod. 

In de Oostenrijkse deelstaat Tirol is men nog een stap verder gegaan, door op bepaalde wegen een rijverbod in te stellen voor motoren die volgens het kenteken meer dan 95 dB produceren. Het rijverbod gaat in op 10 juni en geldt ook voor motorrijders uit het buitenland. 

Volgens de deelgtaatautoriteiten is het aantal klachten over geluidsoverlast van motoren de laatste jaren toegenomen. Voor een algemeen rijverbod zou geen steun zijn, wel voor maatregelen om de lawaaiigste motoren aan te pakken. 

Het is echter de vraag in hoeverre deze maatregel voor de rechter stand zal houden, maar dat is voer voor juristen. 

De deelstaat gaat motoren weren op basis van de zogenaamde referentiewaarde, terwijl alle motoren met standaard uitlaat voldoen aan de norm die ten tijde van de homologatie-datum gold, bij Euro 4 is dat 80 dB. 

Daarnaast geldt het verbod alleen voor motoren, niet voor auto's, terwijl er ook genoeg auto's zijn die volgens kenteken meer dan 95 dB geluid produceren. 

Bij de Oostenrijkse ARGE Zweirad, de Oostenrijkse versie van onze Motorai, zijn ze echter blij dat het geen volledige afsluiting is geworden. Naar verluid was dat namelijk het enige alternatief. Volgens afgevaardigde Ingrid Felipe van Die Grünen is het verbod genomen ter bescherming van de bevolking tegen "uitbundig motorlawaai".