Snelheid A2 ook overdag naar 130 km/u
Van een kant waren we wel blij met de aankondiging van minister Schultz van Verkeer de maximum snelheid op snelwegen te verhogen naar 130 km/u, maar het leidde helaas wel tot enorm veel onduidelijkheid. Milieugroeperingen en omwonenden tekenden overal protest aan, waardoor er een wirwar van uitzonderingen op de regel kwam en bijna niemand nog wist hoe hard er op elk moment op elke snelweg nou werkelijk mocht worden gereden.
Zo ook op de A2, waar tussen Amsterdam en Utrecht van 19:00 ’s avonds tot 6:00 ’s ochtends de maximum snelheid weliswaar op 130 km/u ligt, maar voor de rest van de dag (het deel dat de meesten van ons niet slapen) 100 km/u toch echt de max is… op een vijfbaans snelweg (10 als je de andere richting meetelt). De enige die daar wél vrolijk van werd was minister van financiën Jeroen Dijsselbloem, die zag dat de schatkist door de tsunami aan snelheidsboetes flink werd aangevuld.
Dat gaat komend jaar dus veranderen. In een debat in de tweede kamer zei minister Schultz dat eerst nog groot onderhoud aan de snelweg moet worden gedaan, waarbij onder meer zo stil mogelijk asfalt wordt neergelegd. Sinds de verbreding van de A2 is er veel discussie over het verhogen van de snelheid, omwonenden klagen over het geluid en ook de veiligheid wordt ter discussie gesteld.
Schultz is echter een groot voorstander van het verhogen van de maximum snelheid. Vorig jaar zei ze nog dat op 77% van de snelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. En hoe meer snelwegen met 130 km/u, hoe overzichtelijker het wordt.