Zoeken

Parijs opent aanval op geluidsoverlast met geluidsradar

3 september 2019
Parijs heeft de aanval op geluidsoverlast ingezet. In een suburb van de Franse hoofdstad wordt een nieuw systeem getest dat luidruchtige voertuigen kan identificeren en automatisch een boete wordt verstuurd.

 

Het apparaat, dat door de burgermeester een 'geluidsradar' wordt genoemd, is geïnstalleerd op een straatlantaarn in het centrum van Villeneuve-le-Roi, een plaatsje aan de rand van Parijs vlak naast het vliegveld Paris Orly. 

De geluidsradar, die is ontwikkeld door Bruitparif engineers, maakt gebruik van 4 microfoons die het elke tiende van een seconde het dB-niveau meet en kan bepalen waar het geluid vandaan komt. 

Het apparaat toont een afbeelding van een geluidsgolf als spoor van gekleurde stippen achter de bewegende bron van hard geluid, zoals een motor met open uitlaat. Volgens burgermeester Didier Gonzales is met het apparaat geen discussie mogelijk wie de geluidsoverlast heeft veroorzaakt. 

"We hebben niets tegen Ferraris of Harley-Davidsons, maar hun eigenaren willen soms het vermogen van hun voertuigen demonstreren en dat geluid zorgt echt voor overlast bij de lokale inwoners," aldus Villeneuve official Remy Jourdan. 

Gonzales voegt daar aan toe dat geluid het vergif is van de moderne tijd en een belangrijke gezondheidsissue. "Het schaadt mensen net als meeroken," zei Gonzales die tevens hoofd van geluidsoverlast-bureau Bruitparif is.

Nu is de geluidsradar niet nieuw, in Parijs zijn al bijna 40 van dit soort apparaten operationeel in het uitgaansgebied, met nog eens 17 geïnstalleerd bij belangrijke gebouwen, maar het is voor het eerst dat het apparaat wordt gebruikt om voertuigen te identificeren. 

De geluidsradar identificeert de bron van het geluid en stuurt deze gegevens door naar de CCTV camera's van de politie die het kenteken noteren, waarna automatisch de boete kan worden verstuurd. 

Om daadwerkelijk boetes te kunnen versturen moet nog wel vlug even de wet worden aangepast die gebruik van de geluidsradar toestaat. Naar verwachting zal dit najaar over een wetsvoorstel worden gestemd dat de lokale autoriteiten toestaat om met het systeem te experimenteren. 

Frankrijk kent momenteel al wetgeving die voertuiggeluid beperkt, maar kan daar tegen moeilijk optreden omdat de overtreders op heterdaad moeten worden betrapt. 

Het nieuwe systeem kan momenteel alleen in testfase worden gebruikt, maar Villeneuve is in contact met het ministerie van transport om het te activeren zodra de wetgeving is aangepast. De regering voorziet een testperiode van 2 jaar om de technologie grondig te testen en vast te leggen welke geluidsniveau's een boete tot gevolg zullen gaan hebben. 

Iets zegt ons dat wanneer dit systeem met succes in Parijs is geïmplementeerd, het niet lang zal duren voordat ze bij ons als paddenstoelen uit de grond zullen gaan schieten. 

Bron: Reuters