Zoeken

Honda gaat prijzen in Japan fors verlagen

6 juli 2010

Honda gaat haar prijzen van alle motorfietsen voor de Japanse markt te gaan verlagen tot het niveau van 2000, zo heeft het bedrijf het afgelopen weekend aangekondigd.

MCBR12010A3B.jpg

Evenals in Europa, waar de vergrijzing van de motorrijder al lange tijd een feit is, begint ook in Japan onder jongeren een desinteresse voor motorrijden te ontstaan. Om die trent een halt toe te roepen heeft Honda aangekondigd in drie jaar tijd de prijzen van ongeveer 45 modellen aan te passen.

De nieuwe prijzen zullen worden doorgevoerd op het moment dat een model een volledige of kleine modificatie zal ondergaan. Naar verwachting zullen de prijzen met 10% tot 30% worden verlaagd. Zo zal de prijs van Honda's goedkoopste model, de Super Cup 50 met ongeveer 40.000 Yen (€ 360) worden verlaagd, terwijl de Forza 250 ongeveer 120.000 Yen (€ 1080) goedkoper zal worden.

Om de prijsverlaging door te kunnen voeren wil Honda het aantal modellen dat in andere Aziatische landen wordt geproduceerd gaan verhogen, om hiermee loon- en productiekosten te besparen. Daarnaast wil men goedkopere overzee gefabriceerde onderdelen gaan toepassen. Ook wil Honda op de ontwikkelingskosten van een model gaan besparen, door de ontwikkelingstijd te reduceren van de huidige twee jaar naar anderhalf jaar.

De nieuwe prijsverlagings-strategie van Honda, dat in eigen land een marktaandeel van 48% heeft, zal naar verwachting een impact hebben op de andere fabrikanten die net als Honda momenteel last hebben van tegenvallende verkopen. In tegenstelling tot groeilanden als India en Thailand gaat de Japanse markt nog steeds gebukt onder de wereldwijde economische crisis. Het afgelopen jaar daalde de verkoop met 27.1% tot 380.777 en dat is slechts iets meer dan ééntiende van de 3.29 miljoen die in het piekjaar 1982 werden afgezet.

In hoeverre de prijsverlagingen ook voor de Europese en Amerikaanse motormarkt zullen worden doorgevoerd is niet bekend.

Bron: Yumiuri