Motorfreaks - 1922 Brough Superior 'Old Bill' onder de hamer - 1922 Brough Superior 'Old Bill' onder de hamer

Zoeken

1922 Brough Superior 'Old Bill' onder de hamer

15 augustus 2012
De 1922 Brough Superior SS80 'Old Bill', de motor die door niemand minder dan Brough oprichter George Brough werd gereden en die in elk boek wordt vermeld dat ooit over het roemruchte Britse motormerk is geschreven, gaat op 4 oktober tijdens een Britse veiling onder de hamer. De motor moet naar verwachting een bedrag van tussen de £ 250.000 en £ 270.000 gaan opleveren.

Brough_Superior_George

Wij hebben op de redactie iets met oude motorfietsen, vooral als het roemruchte merken van weleer betreft die een grote impact hebben gehad op de hedendaagse motorfiets. Het Britse Brough Superior was zo'n merk, dat vlak na de eerste wereldoorlog werd opgericht en een belangrijke stempel op de motorgeschiedenis heeft gedrukt.

Het in Nottingham door George Brough opgerichte Brough Superior moest een motormerk zijn van superieure kwaliteit waarbij geld geen rol speelde. Dankzij die drang naar perfectie kreeg het merk de status van Rolls Royce onder de motorfietsen. Het merk vergaarde in de jaren '20 en '30 veel roem, mede dankzij beroemdheden als Lawrence of Arabia (een persoonlijke vriend van George Brough) die verschillende Brough Superior's reed en uiteindelijk op een Brough Superior zou verongelukken.

De te veilen Brough Superior SS80 stamt uit het jaar 1922 en werd gebouwd voor persoonlijk gebruik van George Brough. De extravagante motor was oorspronkelijk bekend als 'Spit & Polish' vanwege zijn smetteloze verschijning en behaalde tijdens zijn debuut op de roemruchte Brooklands ovaal meteen een overwinning.

Dezelfde dag belandde George Brough echter ook in het ziekenhuis vanwege een gebarsten voorband. 'Spit & Polish' werd daarna opnieuw opgebouwd en van betere onderdelen voorzien, waaronder een speciale voorvork en een prototype JAP motorblok. De motor werd door George Brough tot 'Old Bill' gedoopt, in nagedachtenis aan Bruce Bairnsfather's cartoon karikatuur.

In totaal werden in de seizoenen 1922/23 51 sprintwedstrijden gewonnen. Tijdens de 52e wedstrijd in Clipstone, Nottinghamshire, werd zelfs de snelste tijd van de dag gezet, ondanks dat motor en rijder separaat over de finish kwamen. George belandde opnieuw in het ziekenhuis, waarna de racer tot straatfiets werd omgebouwd.

In de tweede wereldoorlog werd de fiets beschadigd doordat het plafond het begaf en er een badkuip op viel, waarna het in een opslagdepot stond opgeslagen. Eind jaren '50 werd de motor door 'Titch' Allen, oprichter van de 16.000 leden sterke Vintage Motorcycle Club (VMCC) opgekocht, die de motor met hulp van George Brough en een van zijn monteurs in zijn 1923 specificatie herstelde.

Titch zette de motor veelvuldig in tijdens evenementen, waaronder Brighton en Brooklands, maar ook het roemruchte eiland Man waar in 1991 de Classic Isle of Man TT werd verreden. Dat gebeurde door Titch' zoon Roger, die de motor in 1988 van zijn vader had gekregen. Het was voor het eerst dat een Brough Superior tijdens TT races werd ingezet. Een jaar later kwam Roger Allen te overleiden, terwijl hij aan de leiding in de Classic TT lag.

De motor kwam daarna waarna in handen van Roger's vrouw, die de motor in het Nottingham Industrial Museum ten toon stelde. De 1922 Brough Superior zal op 4 oktober worden geveild tijdens de H & H veiling in het Britse Duxford Imperial War Museum, waar de motor naar verwachting tussen de £ 250.000 en £ 270.000 zal gaan opleveren. 'Old Bill' is onderdeel van de te veilen Roger Allen collectie, die uit meerdere Brough Superior's bestaat.