Zoeken

Test: Ducati Multistrada 620

Test: Ducati Multistrada 620

18 juli 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 620
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Supersport killer?

"...echt waar, het zal je verbazen hoe deze 620 rijdt. Het is gewoon onvoorstelbaar hoe sterk deze motor is." Het zijn de wijze woorden van Micha de Vries van Ducati North Europe, die hij tegen mij zegt als ik daar ben om de Multistrada 620 Dark op te halen. Ik neem zijn woorden ter kennisgeving aan en denk er het mijne bij. Pfff...zestwintig. Hoeveel lol kan een mens hebben met 620cc? Natuurlijk, een supersport heeft ook "maar" zeshonderd cc, maar dan praat je wel over een motor van een heel ander kaliber. We hebben het hier echter niet over een hoogvermogende Japanner maar een rechttoe-rechtaan Italiaanse luchtgekoelde L-Twin, die daarbij beschikt over het schrikbarende vermogen van....63 Pk. Toen vier jaar geleden - tijdens Milaan Motorshow in 2001 - de Multistrada voor het eerst aan het wereldpubliek werd voorgesteld waren de meningen meer dan verdeeld. Hoe Terblache, de geestelijke vader van dit ontwerp, het in zijn hoofd had gehaald om zoiets lelijks te ontwerpen. De motor kreeg al snel het predikaat lelijkste ontwerp ooit en velen hadden de stille hoop dat het studiemodel nooit de status productiemodel zou krijgen. In het geheim was echter al drie jaar lang gewerkt aan de motor en het studiemodel stond dan ook veel dichter bij productie dan menigeen op dat moment hoopte (of vreesde).

Dual-sport
De rijeigenschappen van een Supersport, in combinatie met het comfort van een Dual-sport. Zo omschreef Ducati destijds de Multistrada 1000DS. En aangezien men in Italië nog steeds erg aan families is gehecht lag het in de lijn der verwachtingen dat ook deze Multistrada binnen afzienbare tijd gezinsuitbreiding zou krijgen. Dat gebeurde afgelopen najaar, toen Ducati de Multistrada 620 aan de wereldpers voorstelde. Leverbaar in twee uitvoeringen: de Multistrada 620 en de Multistrada 620 dark, waarbij beide modellen ook nog eens als 25kW versie leverbaar zijn. Nu wilde ik best de wijze woorden van Micha de Vries voor waarheid aannemen, maar ergens in mijn achterhoofd bleef toch dat stemmetje (verwend als dat we met de hedendaagse supervermogende motorfietsen zijn) zeggen: "Het is maar een 620." En alsof dat nog niet erg genoeg was, moesten we het ditmaal ook nog eens doen met de uitgeklede "Dark" versie die het met "slechts" één remschijf voor moet doen. Ze hadden er nog net geen 25 kW versie van gemaakt. Ik was dan ook razend benieuwd in hoeverre dit nieuwste familielid van de Ducati familie in staat zou zijn om Supersports te Pesten.

Tekst: Ed Smits
Beeld: Anita van Rooijen