Zoeken

Eerste test: Honda CBR600RR 2005

Rijwielgedeelte

2 december 2004
Inhoudsopgave
Eerste test: Honda CBR600RR 2005
More Fun
Rijwielgedeelte
Slippery when wet
And the fun part is...
Conclusie
Technische gegevens

Rijwielgedeelte

Honda CBR600RR

"Mass centralisation" was het sleutelwoord voor succes bij deze CBR600RR. Totaal wist men -we zeiden het al- een gewichtsbeperking van 6 kilo te realiseren, waardoor de weegschaal nu stokt op 163 kg. Net als bij het vermogen was men er niet op uit om het uiterste uit de kan te halen, maar Honda CBR600RRwel om het gewicht zo optimaal mogelijk te verdelen. Honda legde uit waarom het belangrijk is om het gewicht zoveel mogelijk te concentreren rond de scharnierpunten van een motor. Door het gewicht van de zwaarste onderdelen - zoals motorblok, tank en (zeker bij ondergetekende) niet te vergeten de rijder zelf - dicht bij het draaipunt te plaatsen, hebben deze geen negatieve invloed op de wendbaarheid van de motor. Onderdelen die ver van de draaipunten verwijderd zijn, dienen daarentegen zo licht mogelijk gemaakt te worden. Aldus de technische Honda-San.

Elke gram telt
Het inmiddels beproefde die-cast aluminium frame werd voor 2005 nog iets lichter. Dankzij de die-cast giettechniek werd het mogelijk om de wanddikte van het frame nog preciezer te fabriceren. Daar waar het mogelijk was, werd de wand dunner gemaakt, terwijl daar waar het nodig was, de wand juist iets dikker werd gemaakt. Al met al wist men het frame vier kilo lichter te maken; waarvan 668 gram op conto van het subframe kan worden geschreven. (sprak men in het verleden nog in kilo's, anno 2005 lijkt het dat elke gram die men heeft bespaard tot in den treure moet worden besproken.)

Honda CBR600RR
Honda CBR600RR

Volwassen uiterlijk
De voorvork mag toch wel als grootste vernieuwing worden gezien. Net als de overige 600cc"s is ook deze Honda nu uitgevoerd met een 41mm Upside Down voorvork, wat resulteert in een verlaging van het onafgeveerd gewicht. Hierdoor is de vork beter in staat om oneffenheden op te vangen, hetgeen zich laat vertalen in een beter gevoel en feedback. Honda geeft trouwens toe dat daarnaast ook cosmetische redenen ten grondslag lagen aan deze - op het eerste oog grote - verandering: om de motor nog meer een RCV211 look te geven én omwille van de nu ook radiaal gemonteerde remklauwen. Hiermee heeft de motor een volwassen uiterlijk aangemeten gekregen. Zoals inmiddels standaard bij elke supersport, is ook bij deze CBR600RR de voorvork volledig instelbaar.

Eenvoud
Ook de swingarm werd flink onder handen genomen en dan met name het Unit Pro-Link systeem. Door volledige integratie van het bovenste bevestigingspunt op de achterbrug kon de geboute constructie van zijn voorganger komen te vervallen. Enderzijds kwam dit het onafgeveerd gewicht én de sterkte ten goede, anderzijds is de schokbreker nu ook beter toegankelijk voor -bijvoorbeeld- onderhoud.