Zoeken

Moto Guzzi Breva V750 ie

Pagina 7

31 juli 2003
Dat Moto Guzzi een merk is met een roemruchte historie zal bij de meesten wel bekend zijn. Het Italiaanse motormerk uit Mandello del Lario aan het Comomeer behaalde zijn grootste successen in de jaren 50 toen het onverslaanbaar was in de 350cc wegrace. Zo vooruitstrevend als men was op racegebied, zo conservatief was men echter op het gebied van productie motoren. Zelfs de huidige generatie motoren stamt af van de V7, een motor die voor het eerst het daglicht zag in 1966. (Wat overigens volgens ondergetekende een heel goed bouwjaar schijnt te zijn.) Economische recessies en teruglopende motorverkopen zorgden ervoor dat de ontwikkeling bij Moto Guzzi de laatste decennia nagenoeg stil heeft gestaan. De overname door Aprilia enkele jaren geleden kan worden gezien als de redding van de fabriek en een keerpunt in de geschiedenis. Na jarenlang een flinke tegenwind gehad te hebben, was nu eindelijk de wind gedraaid richting het zuiden. De Breva, een zuidelijke wind die over het Comomeer waait en voor zonneschijn en mooi weer zorgt, waaide nu eindelijk door de Italiaanse fabriek. Het was dan ook niet meer dan logisch dat de eerste telg van de nieuwe generatie Moto Guzzi motoren "Breva" zou worden genoemd. Wij waren reuze benieuwd hoe verfrissend die wind dan wel was geweest en reden als eerste e-zine op de nieuwe Moto Guzzi Breva V750 i.e.
Inhoudsopgave
Moto Guzzi Breva V750 ie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Conclusie

Moto Guzzi Breva 750 2003

Toen mij op de redactie werd gevraagd of ik de Breva wilde testen, gingen er gemengde gevoelens door mij heen. Kon ik, in een tijdperk waar 150pk kannonnen als paddestoelen uit de grond schieten, mij überhaupt wel vermaken met een brommer van 48 pk? Het antwoord luidt onomwonden: JA. In het tijdsbestek dat de Breva tot onze beschikking was, heeft deze motor zich ontpopt tot een allemansvriendje waar je ontzettend veel plezier mee kunt beleven. Ik ben dan ook absoluut niet verbaasd dat deze motor op dit moment het best verkochte model van Moto Guzzi is. Het is duidelijk dat de verfrissende wind van de Breva de fabriek geen windeieren heeft gelegd. Onder invloed van Aprilia is Moto Guzzi een nieuwe weg in geslagen en met succes. Er staat trouwens ook nog een 1100cc versie van deze motor op stapel en, als mijn wensen verhoord worden, dan zal die motor de negatieve aspecten van de 750cc als sneeuw voor de zon doen smelten en heeft de fabriek in een erg kort tijdsbestek een volwassen familie op poten weten te zetten. De aanschafprijs van ruim € 8500 incl. afleveringskosten mag dan aan de hoge kant zijn, je krijgt er wel een mooi vormgegeven motorfiets voor terug die toch exclusiever is dan de gemiddelde 13-in een dozijn japanner.