Zoeken

Honda CBR 900RR Fireblade 2003

Pagina 6

21 juli 2003
Inhoudsopgave
Honda CBR 900RR Fireblade 2003
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

De mening van Ed

Honda CBR954RR Fireblade 2003

Hoe ze het voor elkaar krijgen is mij telkens weer een raadsel, maar ook met deze 2003 CBR 900RR Fireblade, zoals deze motor voluit volgens het geboortekaartje heet, is het de fabriek wederom gelukt een typische ‘Honda’ motor neer te zetten. Zet 10 motoren op een rij en ik ben ervan overtuigd dat je er geblinddoekt meteen de Honda uit kunt halen, zodra je plaatsneemt op het zadel. Zo verging het mij ook toen ik plaats nam op het zadel van deze Fireblade. Alles, maar dan ook alles zit precies waar ik verwacht dat het zit. DHonda CBR954RR Fireblade 2003e voetsteunen zitten precies waar je ze verwacht, net als de clipons. Zelfs met mijn korte lichaam van 1,72 mtr is de zitpositie erg ontspannen. Vaak heb ik, door mijn korte lengte, dat ik aan de clipons moet hangen, maar deze motor weet dat perfect te verdoezelen. Honda is dan ook heer en meester in het bouwen van allemansvriendjes, waaronder ik ook deze Fireblade mag scharen.

Ik kan me nog herinneren in mijn grijze verleden ooit op de allereerste Fireblade gereden te hebben en daar destijds behoorlijk van onder de indruk was. Ook van deze Fireblade ben ik erg onder de indruk, maar dan wel vanwege totaal andere redenen dan destijds met de eerste uit de telg. Had ik toen niets anders dan respect voor het agressieve kanon dat Honda had neergezet, nu had dat respect plaats gemaakt voor een grenzeloos vertrouwen, zoveel dat ik het gevoel heb blindelings de eerste bocht m'n knie aan de grond te zetten. Total Control is de lijfspreuk die Honda introduceerde bij de nakomelingen van de Blade-familie en Total Control is ook bij deze motor op het lijf geschreven. En daar zit mijns inziens dan ook de keerzijde van de medaille. Want ondanks dat deze motor alles deed wat ik wou en mij dan ook niet een keer voor verrassingen zorgde, miste ik de sensatie en de kick van het sportief rijden. Ik had dan ook niet het gevoel op een 150pk 954cc sterke motor te zitten, hij voelde eerder aan als een supersport. Op zich helemaal niets mis mee, maar absoluut niet wat ik zou verwachten van een pk kanon en ook absoluut niet wat Honda met deze next generation Fireblade claimt. Niks agressief vermogen, niks trap onder je kont, niks spontane wheelies, hij doet gewoon alles onopvallend als wordt hij door een naaimachine aangedreven.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik deze motor slechter vind dan een R1 of GSXR1000. Sterker nog, juist doordat je meteen erg vertrouwd bent met de motor ben ik ervan overtuigd dat 99 van de 100 motorrijders in de praktijk met deze Honda veel harder zullen durven rijden dan met z'n naaste concurrenten En dat op zich is natuurlijk ook wel lovenswaardig.