Zoeken

Kawasaki roept Ninja H2 SX terug om probleem versnellingsbak

11 november 2020
Kawasaki heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2018-2020 Ninja H2 SX. Als de tandwielen niet goed in lijn liggen bij het opschakelen naar de 4e of 5e versnelling, kan het 4e of 5e versnellingstandwiel op de uitgaande as beschadigen als de tandwielen alsnog in elkaar vallen.

In mei 2018 ontving Kawasaki Heavy Industries Ltd. (KHI) een rapport van de Europese distributeur KME over het "niet meer kunnen opschakelen als gevolg van beschadiging van het tandwiel van de 4e versnelling op de uitgaande as". 

Nadat het blok van Europa naar Japan was verscheept startte KHI in oktober 2018 een onderzoek, dat uitwees dat het desbetreffende tandwiel van de 4e versnelling op de uitgaande as als gevolg van overbelasting was beschadigd. Er werd bij de tandwielen echter geen afwijking in afmetingen, hardheid of materiaalstructuur geconstateerd, inclusief de 4e versnelling. 

In maart 2019 ontving KHI een tweede rapport, ditmaal over het "niet meer kunnen opschakelen als gevolg van beschadiging van het tandwiel van de 5e versnelling op de uitgaande as" van de Japanse distributeur (KMJ). Opnieuw werden er geen afwijkingen in de tandwielen van de versnellingsbak geconstateerd. 

In oktober 2019 overwoog KHI een plotse stijging van het toerental wanneer de tandwielen tijdens het schakelen niet goed in elkaar zouden vallen als mogelijke oorzaak van het probleem. Het onderzoek naar de oorzaak van het probleem werd voortgezet, vanuit de markt waren geen verwondingen of ongelukken gemeld. 

Als gevolg van COVID-19 moest het onderzoek van maart tot juni 2020 worden stilgelegd, in oktober kwam de bevestiging van KHI dat als de tandwielen niet goed in lijn liggen bij het opschakelen naar de 4e of 5e versnelling, een hoog toerental van het blok het tandwiel van de 4e of 5e tandwiel op de uitgaande as kan beschadigen wanneer de tandwielen alsnog in elkaar vallen.

Een technische omschrijving van wat in de volksmond gewoon "misschakelen" wordt genoemd, wat vaak gebeurt wanneer zonder koppeling wordt geschakeld. Ondanks dat er volgens KHI sprake is van oneigenlijk gebruik van de versnellingsbak is besloten tot een terugroepactie. 

Door de ECU te herprogrammeren wordt voorkomen dat het blok teveel toeren kan draaien als er wordt misgeschakeld. Het effect van deze oplossing is tijdens testen bevestigd. 

De terugroepactie die Kawasaki heeft uitgerold betreft de Ninja H2 SX, Ninja H2 SX SE en Ninja H2 SX SE+, welke tussen 27 november 2017 en 4 december 2019 zijn geproduceerd. 

In december 2019, nog voordat de oorzaak van het probleem was gevonden, was KHI de productie van de Z H2 gestart, die was voorzien van een nieuw ontworpen versnellingsbak, welke vanaf dat moment bij alle H2 modellen werd toegepast om de uniformiteit van onderdelen in de H2 familie te versterken. 

Het nieuwe design van de versnellingsbaktandwielen blijkt het probleem zoals omschreven in deze terugroepactie niet meer te hebben, zo heeft onderzoek uitgewezen.