Zoeken

Vergelijk: Allroads op hun paasbest

Pagina 8

19 april 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: Allroads op hun paasbest
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Conclusie

Wat we hier hebben zijn vier knap verschillende invullingen van het genre Allroad. Het is dan ook niet eerlijk om de Buell, of de Triumph, teveel te vergelijken met de GS. Daarmee doe je ze toch tekort en wat schiet je er mee op? Okee, de GS is en blijft de über-allroad, zoveel is duidelijk. Maar dat doet niets af aan het bestaansrecht van de overige drie en we zijn hier dan ook niet om te zeggen “kijk jongens, zó hoort het!” al is de verleiding daar toch groot voor. Wil je een BMW-beater, dan zul je van zeer, zéér goeden huize moeten komen. En dan heb je waarschijnlijk nog pech, want er is uiteindelijk maar één GS en dat is ‘the real deal’.

Wat dat betreft is het dus niet minder dan indrukwekkend dat Moto Guzzi er zo dicht bij in de buurt komt, en dat eigenlijk vanaf een blanco lei. Plus dat de Adelaar uit Mandello er daarnaast tóch in is geslaagd een eigen identiteit uit te dragen, niets dan lof. Maar dat betekent allerminst dat de andere twee niet zouden deugen; integendeel. Zoals eerder al gezegd: ze bespelen een ander publiek en hebben een ander, aangepast inzetgebied. Geef de Triumph 19 inch spaakwielen met noppen en je praat meteen al ergens anders over.

De Buell? Precies hetzelfde. Maar dan loop je dus net weer voorbij aan datgene wat ze onderscheidt en wat de fabrikant belangrijk vindt. Buell onderscheidt zich als geen ander en heeft een onmiskenbare eigen identiteit. Dat is de hele essentie van het merk, daar gaat het juist om. En Ulysses is –voor een Buell- gewoon een goed ding en inderdaad, een allroad.

Is gezellig joh, zo'n dagje meerijden tijdens een test van Motorfreaks. Gastrijder Peter Peele zal zich wel drie keer bedenken als hij de volgende keer weer wordt gevraagd.

Zo ook met Triumph, en de nieuwe Tiger is niet alleen in het algemeen een superfiets, maar je hebt ook best kans dat je ‘m in de Ardennen met geen mogelijkheid bijhoudt….zolang je op het asfalt blijft. Plaats daarboven  –met stip- is voor de superknappe Stelvio, maar ook die komt met geen vinger aan de motor op de toppositie, de Allroad der Allroads, de KTM 990 Adventure. Pak aan.

Met dank aan: Motor Houtrust voor het beschikbaar stellen van de  BMW R1200GS