Zoeken

Vergelijk: Allroads op hun paasbest

Pagina 3

19 april 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: Allroads op hun paasbest
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Dan maar eitjes in de sneeuw

Wat betreft afwerking staan deze vier redelijk dicht bij elkaar. Weliswaar heeft de moto Guzzi als enige geen handkappen en handvatverwarming, dit is niet bij elke motor standaard. En dan nog; Guzzi komt weer met zijn eigen eigenaardigheden als een handschoenenvakje en een in hoogte verstelbare ruit, waar juist de Buell weer opteert voor een minimalistisch klein ruitje. En de gepatenteerde duosteun annex bagagedrager. Het zijn allemaal zaken die de motor net weer een extra persoonlijk tintje geven en het is dan ook eindeloos jammer van het weer;  zeker weten dat was deze test een week later uitgevoerd, de Amerikaan nog eens een poepie extra kon laten ruiken.

Maar is dat nodig? Uiteraard niet. Niet voor niets zijn we lyrisch over het rijgedrag van deze motoren, de grip die de banden onder barre omstandigheden nog bieden, het vertrouwen waarmee ze grof en lomp een bocht mee ingestuurd worden, noem maar op. Hoe verklaar je anders dat juist als het nog net weer wat harder begint te hagelen en we zelfs worden geplaagd door serieuze winterse sneeuwbuien, er tóch gekozen wordt voor de dijkroute naar huis in plaats van de doorgaande provinciale weg?  Mijnheer de supersporter, wij gaan alvast; we zien u thuis wel weer. Of in de Pyreneeën, Alpen, desnoods aan de andere kant van de Himalaya. Gaan we daar wel gezellig een circuitdagje rijden.


Bij zowel Triumph als Moto Guzzi heeft men gekozen voor een hedendaags gebruikelijke analoge toerenteller in combinatie met een digitale snelheidsmeter. Zowel BMW als Buell hebben een analoge snelheidsmeter en toerenteller, waarbij de BMW nog wordt aangevud met een groot digitaal display waar tal van informatie uit afleesbaar is, tot aan de gereden bandenspanning toe. En is daarmee het meest complete display van dit kwartet.
Het display van de Buell is niet alleen het meest oubollig van allemaal, daarnaast is de positionering dusdanig dat het kleine digitale display, waaruit onder andere de tripmeterstand moet worden afgelezen, precies achter de koppelingskabel valt.
Het display van de Triumph lijkt veel op de display's zoals we ze kennen van bijvoorbeeld de speed triple of Daytona. Ook het display van de Moto Guzzi komt erg bekend voor. Beide merken hebben modulair bouwen topprioriteit gegeven bij het opzetten van hun recente modellenrange.