Zoeken

Vergelijk: Allroads op hun paasbest

Pagina 4

19 april 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: Allroads op hun paasbest
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

BMW R1200GS

 

Dat BMW een van de grondleggers is geweest van de huidige generatie Allroads hoeven we waarschijnlijk niemand uit te leggen. Inmiddels al weer vijftien jaar geleden introduceerde de Duitsers de R1100GS, een motor die al snel een schot in de roos bleek te zijn. Vijf jaar later kreeg de motor zijn eerste flinke upgrade, waarbij de cilinderinhoud werd vergroot en de typeaanduiding werd veranderd in R1150GS. Wederom vijf jaar later, we schrijven het jaar 2004, kreeg de motor zijn tweede metamorfose, werd wederom de cilinderinhoud vergroot en kreeg de motor de typeaanduiding R1200GS. Drie jaar lang werd dit model ongewijzigd geproduceerd, maar voor modeljaar 2008 werd de motor wederom flink aangepast. Ditmaal werden echter voornamelijk onderhuidse aanpassingen doorgevoerd. Grootste verschil met de 2007 versie is het motorblok, dat maar liefst zeven Pk extra kreeg toebedeeld. Een toename die op papier misschien geeneens zo schrikbarend lijkt, maar in de praktijk een wereld van verschil is.

Met het 2008 model heeft BMW ervoor gezorgt dat alle andere merken duidelijk aan de bak moeten om bij te blijven, en dat merk je al zodra je op de GS plaats neemt. Alle knoppen en schakelaars zitten op plekken waarbij het logisch is om ze te vinden, ook de grote daarvan is afgestemd op onze winterhandschoen tijdens de sneeuwbuien op 1e paasdag. Als rijder is er maar weinig waar je over kunt klagen. Sterker nog, met termen als ABS en ASC is ook deze BMW een toonbeeld van hoogstaande techniek. Nu zijn dit beiden wel opties en mogen ze eigenlijk niet in het vergelijk worden meegenomen, maar ze maken het leven wel een stuk aangenamer én gemakkelijker. ABS voorkomt een blokkerend voor- of achterwiel én is daarbij - niet onbelangrijk voor een allroad - uitschakelbaar. ASC voorkomt een spinnend achterwiel, eveneens uitschakelbaar én tevens instelbaar.

Grootste verschil, naast alle optische veranderingen waaronder nieuwe knippers, een led achterlicht en een RVS cover om de tank is toch het motorblok, dat stevig onderhanden werd genomen. BMW claimt een toename van het topvermogen van maar liefst vijf Pk, maar in de praktijk leken het er wel twintig. Dankzij het sterk verbeterde middengebied, de nieuwe injectie en dientengevolge betere gasrespons. Het boxerblok loopt zeer smeuig en is behoorlijk sterker geworden ten opzichte van het voorgaande model, vanaf 2000 toeren tot aan de begrenzer gaat de Boxer zonder dip, en vanaf de 5000 krijg je nog een extra punch totdat de toerenbegrenzer er een eind aan de feestvreugde maakt. Want feest is het zeer zeker, in tegenstelling tot zijn voorganger die op zich niets verkeerd deed, maar bij ons geen gevoelige snaar wist te raken. Deel van die feestvreugde wordt trouwens veroorzaakt door het nieuwe uitlaatsysteem, wat bij Laser ongetwijfeld enkele wenkbrauwen heeft doen fronsen, een aftermarket demper is namelijk totaal overbodig, zo ontzettend geil is het geluid wat de Boxer weet te produceren.

Ander verbeterpunt aan de GS is de versnellingsbak, die voor 2008 wel uit een R1 lijkt te zijn gesloopt, zo boterzacht laat de motor zich schakelen. Voor de Allroad rijder die zand en grind boven asfalt verkiest zal dit misschien een minpunt zijn, maar voor al die anderen is het leven er een stuk eenvoudiger op geworden. Geen vervelende Klak, zelfs schakelen zonder koppeling slikt de fiets als gesneden koek.

De R1200GS is redelijk zacht geveerd, en dat in combinatie met de geometrie maakt dat de fiets als enige van dit kwartet al snel de neiging heeft om aan de voorkant te gaan pendelen. Daaarnaast maakt de zachter achterkant dat je wél veel comfort hebt, maar wil de fiets in snelle bochtencombinaties wel gaan deinen. Zeker in combinatie met duopassagier én bomvol gepropte koffers (ook een accessoire) zul je nog steeds je toevlucht moeten zoeken bij de aftermarket veringboeren. De wegligging en het vertrouwen is verder van zeer hoog niveau, de GS laat zich makkelijker rijden en in moeilijke omstandigheden op nat wegdek of gravel paden is dit de meest vertrouwende van het stel. De remmerij in combinatie met het zeer fijn werkende ABS voelt duidelijk aan, grijpt niet te extreem aan en vraagt bij goed doorremmen slechts weinig handkracht om de fiets tot stoppen te dwingen.

De zithouding is zeer comfortabel voor grote en kleine mensen en bied de bijbehorende zeer goede windbescherming. Het zadel is daarbij in hoogste instelbaar, wat maakt dat ook kleinere motorrijders nog goed uit de voeten zullen kunnen, ondanks zijn toch wel redelijk forse afmetingen.

Conclusie
BMW laat zien dat de allroad GS van a tot z af is, het enige wat er op aan te merken is dat hij het duurste van het stel is, wil je 'm full options-bling bling dan mag je meer dan 20.000 Euro neerleggen en de luxe komt dus met een prijs. Voor de rest niets meer dan lof en dat de fiets in deze test unaniem op de eerste plaats staat moge duidelijk zijn.

  • Windbescherming, koppelsterk motorblok, uitlaatgeluid

  • Zachte vering, pendelen aan voorzijde, kale uitvoering erg 'kaal'