Zoeken

Test: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R

Pagina 7

5 juni 2007
Inhoudsopgave
Test: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

zx6r-cbr600rr_7_1_l.jpg 

Op kantoor bij Kawasaki gaan we op bezoek bij Madelon Lucas, de immer charmante perswoordvoerster van de Groenen.

Karim: Zo, dat was even lekker daar op Zandvoort! We zijn echt goed tekeer gegaan met de twee testmachines en we kunnen eigenlijk stellen dat de ZX-6R nog beter is dan zijn voorganger, en die was al erg goed. Wat kan er voor volgend jaar nog verbeterd worden aan de machine denk je?

Madelon: Goed om te horen dat jullie de nieuwe ZX-6R waarderen. Dat hij beter is dan zijn voorganger, is natuurlijk ook de bedoeling en daar hebben onze technici in Japan ook al hun best voor gedaan. Eigenlijk is deze motorfiets al optimaal gefinetuned en zo"n vraag moet je natuurlijk nooit aan de importeur stellen. Maar als we toch beter gaan bekijken dan misschien het feit om iets meer ook gericht te zijn op de straat, waardoor zijn middengebied iets sterker wordt. Maar voor nu staat daar gewoon een topmachine.

Karim: Eerlijk is eerlijk... uiteindelijk moeten we tóch toegeven dat de Honda als winnaar uit de bus komt in de vergelijkingstest. De CBR is net wat stabieler, laat zich wat makkelijker omleggen, heeft een beresterk middengebied en geeft ook meer rijsensatie dan ooit. Het lijkt wel of de ingenieurs de Kawasaki bewust wat minder "track dna" hebben meegegeven, bijvoorbeeld door het met drie kilo toegenomen gewicht. Klopt dat?
Madelon: Dan moeten jullie wel heel eerlijk zijn, want met een lekke band geconstateerd na één sessie, lijkt me toch dat je niet een objectieve mening over de motor hebt kunnen krijgen? Door die lekke band hebben jullie waarschijnlijk de hele sessie op de verkeerde bandenspanning gereden, waardoor de motor natuurlijk niet zo erg stabiel aanvoelt, zich niet makkelijk laat omleggen en minder rijsensatie biedt, maar ja welke motor rijdt er nou wel geweldig op een lekke band, geen één toch?

Karim: Kleine correctie, Madelon: we hebben twee sessies met volle band gereden. Pas de derde sessie ging de achterband lek. In twee sessies kunnen wij het stuurgedrag van een motor prima inschatten, zo ook van de ZX-6R. Maar ga verder met je verhaal.
Madelon: Oke, oke, maar waarschijnlijk heeft er al wel iets in de band gezeten, waardoor zijn stuureigenschappen reeds verminderd waren. De ZX-6R is ontworpen voor het circuit en vele voorgangers zijn hierover juist zeer positief geweest. Bij het ontwerpen van het frame heeft men zich geconcentreerd om met een hoge snelheid de bochten in te gaan, waardoor de bochtensnelheid kan worden vastgehouden. Zoals het een echte racemotor betaamt, is de werking van de Ninja ZX-6R bij hoge toerentallen minstens zo imposant. Hierdoor kunnen rijders langer gas blijven geven, terwijl ze bij minder krachtige motoren eerder zouden moeten schakelen. De stijfheidsbalans van het frame is volledig herzien, zodat het frame oneffenheden in het wegoppervlak midden in een bocht gemakkelijk kan nemen, zonder dat de motor er hinder van ondervindt. Het resultaat is een extreem hoge stabiliteit in de bochten. Idee om de test gewoon opnieuw te houden, maar dan op volle banden, zodat jullie een eerlijk beeld krijgen? En wedden dat de uitslag dan volledig anders zal zijn?

Karim: Gaan we zeker nog een keer doen! Die weddenschap staat! Wat ik nog wel wil zeggen, is dat we hebben gemerkt dat de machine heel erg is toegespitst op het circuit: een miniem kuipruitje en een totale afwezigheid van trekkracht onderin ten gunste van een berg power bovenin de toerenteller wijzen hierop. Aan de andere kant blijven we toch een beetje zitten met dat toegenomen gewicht… Het lijkt een beetje hinken op twee gedachten; én op straat willen winnen met een handelbare, redelijk comfortabele fiets én op het circuit gaan voor het podium. Of hebben wij het mis?
Madelon: Dat is niet helemaal juist. De Ninja ZX-6R is echt ontworpen voor het circuit, wat ik al eerder meldde. Dat is de hoofddoelstelling geweest, hét symbool van de racefilosofie van Kawasaki. En zeg nu zelf, als een motor een betere stabiliteit heeft, verbeterde ergonomie, nieuwe achterwielophanging voor een meer direct gevoel en een betere feedback, herziene stijfheidsbalans van het nieuwe frame en herziene instelling van de vering waardoor er een stevige grip is op de weg en zo kan ik nog wel even doorgaan, dan is hij toch ook een winnaar op de straat?

Karim: Komt er trouwens ook nog zo"n mooie oranje ZX-R op de markt, want dat staat bijvoorbeeld de Z érg goed? Madelon: Wel je huiswerk goed doen hè! De Ninja ZX-6R is leverbaar in lime, zwart en ja, ja oranje! Dus niet langer wachten en bestel die mooie oranje kleur bij de dealer, want hij is er wel degelijk!

Karim: Goed… Huiswerk maken is nooit mijn sterkste kant geweest. Einde gesprek! Bedankt Madelon!

zx6r-cbr600rr_7_2_l.jpg 

Daarna maakten we ons op voor eenzelfde gesprek bij Honda Nederland, ditmaal met PR man Leo Jegen voor vandaag een gemakkelijke taak had.

Karim: De CBR600RR herkennen we bijna niet terug. Van een goede, maar altijd enigszins braaf aanvoelende machine zonder al te veel bad temper, hebben we nu te maken met een rasbeul. Gefeliciteerd met dit brok geweld! Is de ontwerpfilosofie veranderd of ligt er iets anders ten grondslag aan deze frisse wind?
Honda: De nieuwe CBR600RR is vanaf de basis eigenlijk compleet opnieuw ontworpen door de Honda designers en engineers. Waar normaal gesproken een bestaande motorfiets door evolueert is bij de 600RR sprake van een compleet nieuwe ontwikkeling. Vanaf "scratch" dus. DIt geldt voor zowel het frame als het blok. Elk onderdeel is opnieuw ontworpen uiteraard wel rekening houdend met de vorige 600RR als basis.

Karim: Het komt zelden voor dat journalisten niets te mekkeren hebben over een machine, maar bij deze RR moeten we wel héél lang nadenken voordat ons iets te binnen schiet. Maar we hebben dan toch iets gevonden: waar is de versnellingsindicator?
Honda: Klopt! die zit er niet op. En met reden want de designers waren van mening dat de ware supersportrijder eigenlijk een circuitrijder dan wel dermate geoefend en sportief rijder is dat hij/zij dus ook zonder die indicator kan. Overigens is zo"n indicator wel in de aftermarkt te krijgen voor de liefhebber.

Karim: De elektronische stuurdemper werkt fenomenaal. Is daar nog iets aan veranderd ten opzichte van het vorige model, of is de stabiliteitswinst geboekt in andere onderdelen van de machine? Zo strak als deze RR was nog geen Honda... Honda: De elektronische stuurdemper is geheel nieuw voor deze 600RR. Hij is in basis afkomstig van de CBR1000RR echter opnieuw voor de CBR600RR ontwikkeld en is oa ook compacter dan die van de 1000RR.

Karim: Het is een beetje een Hosanna-verhaal geworden. Fijn voor jullie natuurlijk, maar ook een uitdaging voor de volgende RR. Wat denken jullie dáár nog aan te kunnen verbeteren?
Honda: Eerlijk gezegd vragen ook wij ons momenteel af wat je nog aan de nieuwe CBR600RR zou moeten/kunnen verbeteren. Zeker als je zijn souplesse, handelbaarheid en prestaties in acht neemt. Maar wij zijn ervan overtuigd dat onze designers ervoor zullen zorgdragen dat de nieuwe generatie CBR600RR tzt. wederom de top in zijn klasse zal zijn.