Zoeken

Test: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R

Pagina 5

5 juni 2007
Inhoudsopgave
Test: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Niet meer zo kwaaie Sjakie?

zx6r-cbr600rr_5_1_l.jpg- Leon - Kijk, het uiterlijk van het gifgroene monster is gewoon vet. Hij heeft een mooi neusje met een eindelijk knap cockpitje mét afleesbare meters met dat mooie Italiaansachtige designkontje, gewoon super. De echte Kawa-diehard kiest voor de kleur groen, maar persoonlijk spreekt mij een andere kleur meer aan. Eenmaal plaatsgenomen op het ranke zitje, merk je direct dat je meer ruimte hebt dan op de Honda. De afstand van en naar de clipons is verder weg en dat is echt opvallend ten opzichte van het oude "636"-model, waarbij je veel meer op de neus zit. Knopjes en hendels zitten op de oude vertrouwde positie én, jawel, voorzien van een centraal geplaatste gearshift indicator. Mijn complimenten. De nieuwe BT-015 Bridgestones zijn voor op straat dik in orde, zo ook de standaard setting van vering en demping. Daar hoefden we niets aan te doen. Hij is gewoon prima te rijden; je voelt precies wat er onder je gebeurt zonder te stuiteren of te glijden. Tijd om te sturen op het circuit. Bij het opstellen in de pits legde ik de eerste versnelling aan. Soepel, doeltreffend en zonder geklak. De pitstraat uit rijdend vielen me twee dingen direct op. Het middengebied van 2000 toeren tot 8000 is niet erg sterk te noemen, en daarbij heeft Kawa ook het rauwe aanzuiggeluid gedempt. Doodzonde, want Kawasaki staat nu eenmaal synoniem met rauwe kracht en nu valt het op dat ze de motor geciviliseerd hebben gemaakt. De ZX-6R klinkt nu in het middengebied als een CBR600RR uit 2004, liefjes, zacht en mild…

zx6r-cbr600rr_5_2_l.jpg

zx6r-cbr600rr_5_3_l.jpg

... Totdat de motor boven die 8000 toeren als een soort Bokito over de sloot springt en als een dolle tekeer gaat. Bam, naar de volgende versnelling, waar nog meer acceleratie loskomt. Kijk, dat begint er op te lijken! Achter jou aan beukend liet de Kawa zich als op rails geleiden, soepel van de ene naar de andere bocht. De groene had het naar zijn zin en deed alles wat hij moest doen; strak schakelen, remmen, toeren maken. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Maar, er is één maar. Met het wegsnijden van zijn valse 36cc heeft een of andere onverlaat ook de rijsensatie van die 636 weggehaald. Je gaat zonder meer snoeihard met deze 599cc-racer, maar de fiets laat het je niet merken. Het lijkt wel een, erm… Honda.

zx6r-cbr600rr_5_4_l.jpgIk denk dat het een complottheorie is, Karim. Honda heeft de afgelopen jaren het voor zijn kiezen gekregen door een "milde" 600cc te bouwen die alles goed doet maar nergens in uitblinkt waar Kawa, Suzuki en Yamaha er telkens met de bokaal vandoor gingen, en nu is het gewoon precies andersom! De rijsensatie op de Honda is vetter dan vet en met de Kawa zal je er misschien een paar meter op moeten toeleggen per ronde, maar daar is dan alles wel mee gezegd.

Een ding weet ik zeker, Suzuki en Yamaha hebben in 2008 weer een taak: ze moeten terug naar de tekentafel om een nog betere, nog snellere, nog een vettere machine te bouwen als dat ze nu al hebben, want het gat dat ze afgelopen jaar hadden is in 2007 als sneeuw voor de zon verdwenen.