Zoeken

Test: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R

Pagina 3

5 juni 2007
Inhoudsopgave
Test: Honda CBR600RR vs Kawasaki ZX-6R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Nu is het blauw...

zx6r-cbr600rr_3_1_l.jpgEr is één gevaar dat komt kijken bij het aftrainen van een nieuw model: als je een supersport rete-agressief maakt, flink op de neus drukt een wielbasis als een minibike geeft, is het resultaat op het circuit geweldig, maar op straat is er niet mee te rijden. We zijn wel van mening dat de gemiddelde supersport meer kilometers maakt op straat dan op het circuit. Dus Honda had een missie. Natuurlijk meer koppel en meer pk’s, dat is niet zo moeilijk. Om maar even een voorbeeldje aan te halen: in de WK Supersport rijden Charpentier en Sofuoglu met ruim 140 Pk, aan het achterwiel welteverstaan. Terugrekenend naar krukasvermogen zit je dan rond 156 Pk op de krukas. Indrukwekkende cijfers, maar op straat (nog?) niet haalbaar, en waarom?

Tijdens een supersportraceweekend verliest het motorblok een aantal paardenkrachten puur door het ruimer worden van klepzittingen en slijtage van de diverse onderdelen. De levensduur zal dan ook niet langer zijn dan duizend of vijftienhonderd kilometer. Maar het geeft wel een goed beeld wat er in de toekomst staat te gebeuren. Kijken we naar het 2007 model, dan staat er een opgegeven vermogen van 120 pk met een koppel van 66 Nm. zx6r-cbr600rr_3_2_l.jpgDat is fractioneel meer dan het “oude” 117 pk model. Wat daarbij opvalt is dat Honda enkel het "pure" vermogen vermeld en de RAM-air hype dus nog steeds onvermeld laat. 120pk is what you get, take it or leave it…

Testosteron
Het praten over pk"s lijkt op een testosteron verhaal, zoals je die hoort op verjaardagen. Het valt in dezelfde categorie als opscheppen over de lengte van je... achtertuin. Je zal niemand horen over hoe smeuig bruikbaar het vermogen op de motor is bij het uitacceleren van een bocht. Wat is dat toch met de motorrijders? Bij het ophalen van de 600RR te Schiphol-Rijk is meteen duidelijk dat de kleurstellingen voor de nieuwe RR-generatie geslaagd is. De blauw-met-witte was onze vriend voor de komende periode en na het plaatsnemen op de buddyseat vielen meteen een aantal zaken op. Het uiterlijk van de Honda oogt extreem slank en compact, maar op het moment dat je op de machine gaat zitten, is er een combinatie van compactheid en ruimte. De cockpit is een oogopslag te overzien; toerenteller, snelheidsmeter, klokje en brandstofmeter. Wat eigenlijk ontbreekt is een versnellingsindicator, maar ach, een Nederlander moet wat te zeuren over houden, toch? En als het daar bij blijft, dan is het zoeken naar een naald in de hooiberg.

zx6r-cbr600rr_3_3_l.jpg 

Met een meter negenentachtig is het goed zitten maar niet té...het lijkt precies goed te zijn. Wel merk je dat de 2007 trend van lage ruitjes ook bij Honda is opgepakt en dat kan tijdens een flinke snelwegrit wel eens tegen je werken.

Honda claimt met de nieuwe CBR600RR een nog sterker middengebied, iets wat ons in de eerste rit vanaf Schiphol-rijk naar huis meteen opvalt. Het is zondermeer duidelijk dat de heren engineers bij Honda grondig te werk zijn gegaan. Sterker nog, na afloop van die eerste rit is het eerste wat ik in mijn notitieboekje schrijf: "Is dit wel een Honda?" Was Honda in het verleden altijd het "brave" merk, met deze CBR600RR lijkt het roer rigoureus omgedraaid. Nog steeds het "opstappen en wegrijden", maar ditmaal wél met een portie rijsensatie waar je u tegen zegt. Wat een sterk middengebied, wat een fijne gasreactie en wat een vet aanzuiggeluid uit de airbox!

zx6r-cbr600rr_3_4_l.jpg