Zoeken

Test: BMW K 1200 R

Pagina 7

13 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: BMW K 1200 R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Nakaarten

...met de altijd behulpzame en bovendien zeer veel wetende Ashmied Ozir.

AO: Hoe vond je hem?

MF: Tja, wat zal ik zeggen? Zoals de S he, maar dan anders. Denk wel dat ik kan zeggen leuker, maar het zijn details. Hij ziet er wat mij betreft een stuk beter uit dan de S, het straalt heel wat anders uit. Ik kan er eigenlijk weinig over kwijt, hij is goed zoals hij hier staat. Ja ik kan wat gaan zeuren over de speling in de aandrijflijn maar dat lijkt me normaal, of het gerammel van de koppeling wat wel merkbaar is maar ook weer niet buitenproportioneel lijkt, maar dat zij zo van die kleinigheden...

AO: Ja, dat laatste kan komen omdat er nu niks meer overheen zit, wat wel het geval is bij de S natuurlijk. Maar wat vond je er motorisch gezien van?

MF: Onwijs zeg... wát een bak. De indruk die de S bij me achterliet wordt nog eens versterkt door deze. Werkelijk alles klopt. Ik was bij de S zo verbaasd dat ik er weinig anders op kon bedenken dan "een sportfiets met andere schakelaars". Echt heel erg on-BMW, en bij deze is het van hetzelfde laken een pak. Viel me trouwens ook op dat de voorkant zo supergoed aanvoelt. Natuurlijk, het werkt en dat heeft bijna iedereen al beaamd, maar je blijft toch het gevoel behouden en als je er op gaat letten kan je zelfs een minimale reactie voelen bij remmen in de bocht. Het is allemaal net genoeg, net niet zo weinig dat je iets zou missen.

AO: Mooi, mooi... ik herken het allemaal wel. Deze R stuurt net even wat sneller dan de S uitvoering, voornamelijk door het andere stuur wat erop zit. Dat is ook de reden dat ik er zelf één gekocht heb trouwens.

MF: Die van jou is nog wel helemaal standaard he? Met name het ruitje; bij de onze zit er een verangingsruitje op?

AO: Ja, ik vond het niet zo mooi anders. Ik denk nog om een onderkuip te monteren, dan past dat andere ruitje er waarschijnlijk wel bij. Dan wordt het wat meer een Powercup replica.

MF: Heb je dan nog minder windbescherming?

AO: Niet echt, het verschil is amper merkbaar.

Ah, okee, dan blijft de kruissnelheid dus ook ongeveer gelijk. Beetje belachelijk zeg, 160 gemiddeld. Dat gaat nog geld kosten.

AO: Hoezo?

MF: Ehm....een niet nader te noemen ritje naar de streken rond Antwerpen, vanaf Dordrecht tot daar sporten met een Opel Speedster en een auto langs de weg op de Ring...

AO: Haha... en dat voor een naked, dat is wel indrukwekkend hè.

MF: Dat wel natuurlijk. Een beetje te gemakkelijk op die manier...