Zoeken

Test: BMW K 1200 R

Pagina 3

13 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: BMW K 1200 R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Eureka....of?

Helder moment. De ándere weg naar het vaderland. Weliswaar een risico, als ik overdrijf heb ik die route wel één hele keer genomen, maar van hier rechtstreeks naar Breda ken ik te goed en daar weet ik zeker van dat dat tragisch af gaat lopen, de andere kant op heb ik nog een kans. Volgens mij was daar zelfs een pomp ergens. Zou ik normaal zo'n risico nemen? Wat zijn mijn opties? Te laat, ik heb de afslag al genomen. Ik zal mijn tempo maar wel laten zakken, kruissnelheid 160 was op de heenweg wel lekker, maar het kan natuurlijk zuiniger. Bovendien ben ik niet fris, dus tempo omlaag is een goeie. Roosendaal, nog zoveel kilometer' tricky want volgens het display zou ik dan een kilometer of drie tekort komen. Daar staat tegenover dat de R1200 RT óók meer hebben kon dan het display aangaf, maar wat een belachelijk gegeven om vanuit te gaan. Wat kan ik anders? Wat als ik echt stil kom te staan? Ziet er niet al te druk bevolkt uit, zacht gezegd. Kan ik wel mijn blaas legen, maar dan zal je net zien dat ik gendarmes op mijn dak krijg. De wegenwacht bellen? Geen idee wat het nummer is hier. Is dat hetzelfde als in Nederland? Of kan ik hiervandaan gewoon de ANWB bellen en ook nog zonder beltegoed? Ik kan niet eens naar huis bellen zo en een sms versturen lukt ook niet. Ongetwijfeld hebben pa en ma beide hun mobiel niet aan staan of niet bij de hand om het te merken... Mijn broer dan? Als die oplet' hetzelfde verhaal. Ik weet het ook wel weer voor elkaar te krijgen zeg. En die kolerepijn wil maar niet verdwijnen, die stomme pijnstillers hebben uitgerekend de verkeerde helft van hun werking' Voor de toegevoegde waarde begint het alvast te schemeren en behalve erg veel leegte valt er weinig te bespeuren hier langs de weg. De benzinevoorraad is inmiddels geslonken tot alles of niets dus als ik bij de volgende pomp geen succes heb haal ik een daaropvolgende echt niet meer' Maar meestal is het bij Nederlandse steden wel zo dat ergens in de buurt van die stad een tankstation aan de snelweg ligt en op die kritieke kilometers na kan ik Bergen op Zoom nèt halen... dat was toch zo? Er zal hier toch zeker wel een pomp langs de weg liggen? Nota bene de eerste gelegenheid over de grens! Sjonge, ben Bergen op Zoom zuid al voorbij, centrum ook al, blijft nog maar weinig Bergen op Zoom over voor ik zo weer door polders ploeg. Ik zal toch niet om hoeven draaien'

Dat blók..

Slechts lichtelijk aangepast ten opzichte van het blok van de S uitvoering. Scheelt je vier pk, niet echt noemanswaardig, en je krijgt er nog meer souplesse voor terug. Met die souplesse was al weinig mis dankzij het gebruik van lepers voor de klepbediening, een nieuwtje direct overgenomen uit de formule 1. Hierdoor vermindert de wrijvingesweerstand op dit punt. Bovendien worden hier en daar door de kleinere bewegende massa (een herhalende beweging betekent steeds afremmen en accelerereren, dat kost energie) en ook de verbeterde stijfheid van de hele kleppentrein de bewegende onderdelen minder zwaar belast. De cilinders zelf staan op een niet eerder vertoonde 55 graden naar voren gekanteld voor een lager zwaartepunt en is qua afmetingen niet breder dan een 600 cc blok. Deze combinatie stelt de rijder volgens BMW in staat snel en agressief een bocht in te sturen. Om dit nog eens extra te benadrukken is bij het ontwerp van het zadel ook rekening gehouden met een zo gering mogelijke breedte, onder andere om de voeten makkelijker bij de grond te kunnen krijgen. Dat dit gelukt is beweest een direct vergelijk in zithouding tussen de K 1200 S en de Triumph Sprint ST, die (qua zithouding dan) duidelijk breder is. Let wel, dat is dan weer een driecilinder. De Dry Sump smering en slimme plaatsing van dynamo en andere noodzakelijke toevoegingen hebben nog meer plaats en gewicht vrijgemaakt en tegelijk
zijn zo minder kabels en leidingen nodig geweest, wat voor de esthetiek weer een voordeel is. Geheel esthetisch verantwoord is trouwens ook het geluid. Al met de standaard uitlaat klinkt de viercilinder als geen BMW ooit tevoren en de Titanium Laseruitlaat doet daar nog een schepje bovenop. Een ieder die de Powercupracers ooit langs heeft horen buffelen kan dat beamen...
Vernieuwend?
Het duolever systeem in werking
Innovatief? BMW? Valt reuze mee toch? Behalve de blokconfiguratie, electronica en het rijwielgedeelte is er weinig innovatiefs aan de K1200, en dan is die cilinderopstelling niet eens zo verschrikkelijk nieuw, het is slechts voor BMW een eerste keer. Maar' in dat geval is ook de voorwielophanging verre van nieuw; het is inmiddels een dertigtal jaren geleden dat Norman Hossack een dergelijk systeem ontwikkelde en ook anderen hebben met het idee gespeeld. Het was voor BMW enkel wachten tot de octrooien afliepen om het systeem - wat niet alleen zich indertijd al meer dan bewezen had maar tevens in de tussentijd op het gemak geperfectioneerd kon worden door gebruik te maken van moderne technieken en materialen - in te voeren op een commercieel product. En technisch geneuzel even terzijde gelaten (daarover is al lang en breed gerapporteerd) het werkt gewoon en het werkt goed. Bij gewoon normaal rijden durf ik zelfs te beweren dat je helemaal niets merkt; het vloeit gewoon als een geheel in het totale gevoel van de motor.