Zoeken

Test: BMW K 1200 R

Pagina 5

13 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: BMW K 1200 R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Conclusie


Mooi, of juist lelijk? Mooi van lelijkheid, ook zo'n goeie... Lelijk kun je het gewoon niet noemen, in de verste verte niet. Maar wat dan wél?

De K 1200: bij de eerste beelden van de S versie was al duidelijk dat BMW hier een enorme stap voorwaarts zette: een BMW met dwarsgeplaatste viercilinder? 1200 cc? Bijna 170 pk opgegeven? Revolutionair rijwielgedeelte? Ongekend! Dat de nieuwe 1200 indruk zou maken stond dan ook al zeer gauw vast. En werd nog benadrukt toen we, ergens vroeg in 2005, de S uitvoering niet meekregen vanwege lichte sneeuwval: "Je moet die 170 pk wel uit kunnen proberen natuurlijk". Altijd leuk als je dergelijk advies meekrijgt. Evengoed was de S best nog wel veel typisch BMW. De kleurstelling, de kuip, het geheel... wel heel erg in orde (ook redelijk synoniem aan BMW) maar het sprong er nog niet echt onwijs uit. Dan deze R.... Weg BMW styling, enige wat nog rest is nonconformisme en noviteit. De dwarse vier is niet "typisch" BMW, Duolever, ook al niet. Nóg niet tenminste.... Zo doorgaand is het enige vertrouwde de bediening van alle schakelaars en dat is dan weer juist zó erg BMW dat in principe deze motor nergens meer mee te vergelijken is. Een motor met een blok als dit zou op zich al hoge ogen gooien. De vermogensafgifte is subliem, het vermogen op zich ongekend en tesamen maakt dit een motor die je onwetend en met alle controle te allen tijde vele malen harder laat rijden dan je ooit gewend was. Het rijwielgedeelte daarbij zorgt dat het allemaal nóg gecontroleerbaarder en vertrouwder aanvoelt. En doet het dat niet, dan is een druk op de knop voldoende om daar verandering in te brengen. (Lijkt me wel dat er gewoon niet getwijfeld moet worden over een optie als het ESA, het maakt de motor echt af.) De "onbekende" voorwielophanging vergeet je gewoon, het rijdt niet anders dan anders, het is minstens zo goed en in de kroeg heb jij het voor het zeggen. Als toetje komen we nog bij het zitcomfort, het "best wel erg goede" ruitje en de looks en je kijkt naar een motor die zijn gelijke voorlopig nog niet kent.

Het is maar een detail, maar..dit zijn nou precies de dingen die het geheel af maken.
Dit vonden we goed
  • Rijwielgedeelte
  • Blokkarakteristiek
  • BMW-stijl comfort
  • Dit vonden we minder

  • Hij blijft gróót...
  • Koppelingsdeksel