Zoeken

Test: BMW K 1200 R

Pagina 6

13 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: BMW K 1200 R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Vermogensbank

Veel commentaar is overbodig. De vermogenskromme loopt recht als het stijgtraject van een V1 en het koppel komt tussen 4000 en 9500 niet onder de 85 Newtonmeter. En wie zei er nou dat BMW geen bommenwerpers meer maakte? Misschien geen bommenwerper, maar dan wel een bom op zichzelf. Het piekvermogen van 119,14 pk mag niet zo schokkend lijken, vergeet echter niet dat dit achterwielpk"s zijn. Daarnaast, het is al eerder gezegd, is deze meting op onze vaste Jaros-testbank gedaan en daarvan is bekend dat de waarden over het algemeen lager uitkomen dan de opgave. Bovendien is het, juist bij deze motor, nog veel meer de manier waarop deze pk"s afgezet worden. Zoals de krommes laten zien kan het haast niet strakker, dus een echte fout zit er niet in. Zoals het BMW betaamt hoeven we geen piekerige, nijdige of giftige machine te verwachten. Sowieso zwakt de meeste agressie van een vermogenskromme wel af naarmate de cilinderinhoud toeneemt dus met een 1200 zijn de scherpe kantjes er meestal wel vanaf, maar BMW gaat dus nog een stapje verder en gooit alles op koppel, en dat merk je. Net iets boven de 2000 toeren is er al 60 Newtonmeter beschikbaar, in principe genoeg om een rijnaak mee naar Beieren te slepen, maar daarna loopt het gestaag op tot een maxium van 91 Nm bij 7545 toeren... waarna het nog enige tijd hoog genoeg blijft om werkelijk alles en iedereen mee te verorberen. Op straat vertaalt zich dat in

te allen tijde

actie in je rechterhand; ongeacht versnelling of toerental; geef gas en ga vooruit. Zo simpel is het.