Zoeken

Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS

Pagina 5

19 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Zodra de motor van de Multistrada tot leven wordt gewekt hoor je het toch wel kenmerkende geluid van een Ducati. Nu zal menig ducatist of gewone motorliefhebber niet gelijk overdonderd zijn van het geluid, het is wel de Ducati sound maar wel redelijk stil voor een Duc. Mijn buren waren echter meer onder de indruk. Nu zijn ze aardig wat gewend van mij, maar ik keek er toch wel even van op dat ze eerst dachten dat er een Amerikaanse auto of iets dergelijks voor de deur stond. Zo zie je maar, wat de één al stil vindt, vindt de ander een kabaal. Ga je eenmaal rijden dan komt ook het typische gevoel van een L- of V-twin blok naar boven. Het vermogen komt daarbij al gelijk onderin vrij en loopt door totdat de toerenbegrenzer ingrijpt.

Met het brede stuur dicht op het lichaam heb je gelijk het gevoel dat je elke bocht aankan. Is de Multistrada op snelheid dan is dit ook het geval. Wederom zonder al teveel problemen zitten de voetsteunen snel aan het asfalt. Het is daarbij wel even wennen dat ook gelijk daadwerkelijk de voetsteunen zelf aan de grond zitten, want van slijtbouten is geen sprake. Niet alleen de voetsteunen moeten het daarbij ontgelden, ook wat andere onderdelen worden langzaam iets dunner. Bij lage snelheden en langzame bochten gaat het wat moeizamer. De Ducati voelt zich daar wat minder thuis. Het gaat wel, alleen moet je dan wel wat meer werken om gemakkelijk de bocht door te komen.

Verbruik Ducati Multistrada 1000DS:

  • Hoogst: 1:12,8
  • Laagst: 1:16,5
  • Gemiddeld: 1:14,5

Het rijden op de 1000DS gaat verder erg soepel. Ook het injectie systeem werkt erg soepel. Wel hadden we het idee dat de afstelling niet helemaal goed was. Niet alleen liep de motor stationair erg hoog met meer dan 1500 toeren per minuut, ook het benzineverbruik was behoorlijk hoog. Met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 14 en een halve kilometer werden we nou niet bepaald vrolijk. Zelfs met rustig rijden is het niet gelukt om meer dan 17 kilometer op een liter benzine te rijden. Iets wat we dan eigenlijk ook zo"n beetje "on-Ducati" vinden, sowieso voor een motor in dit segment te hoog. De tankinhoud van 20 liter zorgt nog wel een klein beetje voor redelijke actieradius bij dit verbruik. We verwachten dat een betere afstelling het verbruik ten goede zal komen.

Voor een motor met sportieve aspiraties - waar een Ducati toch snel mee geassocieerd wordt - verwacht je ook dat de remmen die verwachtingen aan kunnen. De remzuigers en klauwen zijn op de Multistrada 1000DS van Brembo, toch niet een onbekend merk. Aan de voorkant is er nog wel sprake van enigszins remvertraging, maar moet je wel behoorlijk voor knijpen. Zoals ik afgelopen jaar al eerder heb mogen merken bij de verschillende Ducati's waar ik op heb gereden, is de achterrem helemaal een ander verhaal. Soms vraag je je af of je daadwerkelijk op de achterrem aan het trappen bent en er ook maar enige vertraging plaatsvindt. Bij rustig toeren voldoet het misschien allemaal nog wel, maar wil je de 'sport' in de dual sport aanspreken, dan zouden er toch wel wat 'soepelere' remmen gebruikt mogen worden.