Zoeken

Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS

Pagina 6

19 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Als je vooraf bedenkt wat een goede vergelijkingstest zou kunnen zijn van twee motoren die oogwaarschijnlijk dicht bij elkaar kunnen liggen, zijn de TDM900 en de Multistrada 1000DS goede kandidaten. Niet alleen zitten ze in hetzelfde segment, ook op papier liggen ze redelijk dicht bij elkaar. Maar cijfertjes op papier zeggen uiteindelijk niet zoveel. Het gaat per slot van rekening om de praktijk. En daar kan aardig wat verschil inzitten.

Het verschil tussen de Yamaha en de Ducati begint al gelijk bij het plaatsnemen. De houding op de TDM is veel meer richting toer, terwijl de zit op de 1000DS rechtop is. Maar de houding zegt nog weinig over het vergelijk in onderlinge prestaties. Op papier heeft de Multistrada 1000DS een klein streepje voor. Het aantal cc"s is iets meer en ook beschikt de Ducati over iets meer paardenkrachten ten opzichte van de Yamaha.

In de praktijk blijkt dit kleine verschil om te slaan naar de kant van de TDM. Bij acceleren vanuit stilstand is de Multistrada wel iets eerder weg, het sneller van de plek komen van de Ducati gaat daarbij echter gepaard met ook sneller loskomen van het voorwiel. Maar met een redelijk gemak kan de TDM volgen bij het acceleren. Al snel komt de TDM langszij en gaat 'er over heen'. De Yamaha kan iets langer in de toeren doorgaan en pakt daardoor net die kleine voorsprong. Lang blijft het gelijk opgaan, totdat de topsnelheid in zicht komt. Met zo'n 230 kilometer per uur gaat de TDM ongeveer 10km/u harder dan de Multistrada.

Dat het bij dit soort motoren niet gaat om op de top te rijden, is ook licht voelbaar op topsnelheid. De windbescherming is goed, maar de voorwielen van de beide machines beginnen dan toch iets licht aan te voelen. De 'voorsprong' van de TDM is er niet één die je ook ervaart als je op beide machines rijdt. Het gaat allemaal zo soepel en gemakkelijk dat je er bijna geen erg in hebt. Dit in tegenstelling tot de Multistrada. Ook op de Ducati gaat het soepel en zonder al teveel moeite, maar er zit meer beleving in.

Beide motoren zijn uitgerust met een tweecilinder motorblok, alleen de TDM is een parallel twin tegen over de L-twin van de Ducati. En bij deze laatste zijn de kenmerkende eigenschappen van een "twin" voelbaar. Erg laag in toeren rijden resulteert in het 'horten en stoten' terwijl er nog steeds trekkracht aanwezig is. Ook zijn de nodige trillingen voelbaar, zonder dat deze storend zijn. Alleen hoog in de toeren wordt het beeld in de spiegels wat wazig. Het blok van de TDM lijkt daarentegen eerder op een viercilinder in lijn. Geen trilling is voelbaar of zichtbaar in de spiegels en het gaat erg soepel. Hierdoor ontbreekt ook net het stukje 'beleving' wat een twee cilinder vaak met zich meebrengt.

Voor de remmen geldt eigenlijk net het omgekeerde. Op de Multistrada zijn ze niet echt een beleving, of het moet de beleving zijn dat er met de achterrem maar weinig vertraging valt te genereren. Vergelijk je ze direct met de remmen van de TDM900 dan voel je je in een andere wereld, wát een stoppers! En niet alleen omdat er ook ABS aanwezig is, welke erg fijn aanvoelt. Omdat het ABS ook pas 'laat' ingrijpt kan er ook hard geremd worden zonder dat het systeem ingrijpt.

Maar het zijn niet alleen maar verschillen tussen deze twee motoren. Ze zijn beide behoorlijk comfortabel en zowel het rijden op de Multistrada als de TDM gaat het rijden soepel en met het nodige gemak. Qua stuureigenschappen ontlopen ze elkaar ook niet veel en ze voelen zich dan ook allebei goed thuis op bochtige wegen. Op lage snelheid voelt de Ducati zich wat minder prettig, maar zit de snelheid er eenmaal in dan gaat het allemaal erg gemakkelijk. Zelfs zo gemakkelijk dat zowel op de Yamaha als de Ducati respectievelijk de slijtbouten of de voetsteunen over het asfalt schrapen.