Zoeken

Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS

Pagina 4

19 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Het was voor menigeen toch aardig verrassend toen Ducati eind 2001 met een nieuw model naar buiten kwam. Niet alleen omdat het een nieuwe categorie voor de Italianen was, maar - zoals wel vaker gebeurt - het design behoorlijk eigenzinnig is te noemen. Voor de consument kwam in 2003 de Multistrada 1000DS op de markt. Een all round motor, of zoals ze het zelf zeggen dual sport, vormgegeven zoals ze misschien alleen maar in Bologna kunnen.

Wat wel duidelijk zichtbaar is, is dat de steeds populairdere wordende all road categorie een duidelijke invloed in het ontwerp heeft gehad. Voor Italianen is familie een belangrijk iets en zo ook voor de Multistrada; naast de 1000DS kwam in 2005 een kleinere telg in de vorm van een Multistrada 620. Voor de 1000DS is sinds de introductie jaar niet veel veranderd. De buddyseat en kuipruit zijn vernieuwd en er zijn een andere jiffy en hielbeschermers gemonteerd. Om de familie nog wat verder uit te breiden is er, ook in 2005, een 1000S DS bijgekomen. Carbon plaatwerk, een speciaal stuur en een volledig instelbare Öhlins schokdemper maken het verschil met de 'gewone' 1000DS.

Dat de Ducati een knipoog heeft naar de all road categorie is gelijk duidelijk. De Multistrada heeft een breed stuur en staat hoog op haar poten. De zadelhoogte is met 845mm dan ook voor iemand die niet echt groot is - zoals het geval is bij onze hoofdredacteur - iets aan de hoge kant. Bij het verwijderen van het zadel kom je trouwens geen bagageruimte tegen om kleine spullen op te bergen. Een gedeelte van de ruimte onder het zadel wordt ingenomen door de tank die onder de buddyseat doorloopt. Wel zit er aan de zijkant in de kuip een afsluitbaar opbergvakje om wat kleine spullen in op te bergen. Het brede stuur staat dicht op het lichaam, de zithouding is dan ook erg rechtop en heeft wat weg van een off road motor.

Voor de informatievoorziening tijdens het rijden is op de 1000DS hetzelfde dashboard gebruikt zoals ook op het kleinere zusje en de ST modellen zijn gemonteerd. Bij de testen van de Multistrada 620 en ook de ST3 hebben we dan ook al uitvoerig de detail-informatie kunnen lezen. Veel extra erover te melden hebben we dan nu ook niet, behalve dat we het erg jammer blijven vinden dat bij het bereiken van de reserve juist de informatie van een paar nuttige gegevens verdwijnt. Net als bij de 620 beweegt het dashboard mee met het stuur, wat opzich niet zo bijzonder is, maar wat wel 'kenmerkend' blijft is dat het bovenste gedeelte van de kuip ook mee draait met het stuur. Net alsof er een zaag is in gezet. Maar dit past wel weer bij het eigenzinnige design.

Het mag bijna geen verrassing zijn dat Ducati voor de Multistrada 1000DS een L-twin motorblok gebruikt. De DS in 1000DS staat trouwens voor Dual Spark, wat inhoudt dat per cilinder twee bougies aanwezig zijn. Het motorblok zelf heeft een inhoud van 992cc en levert zowel 92 paardenkrachten als newton meter. Om tot stilstand te komen zijn aan de voorzijde twee schijfremmen van 320mm doorsnede gemonteerd en aan de achterzijde een enkele van 245mm. De schijfrem van het achterwiel is in het midden van het achterwiel geplaatst aangezien de Multistrada is uitgerust met een enkelzijdige swingarm.