Zoeken

Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS

Pagina 7

19 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Twee motoren welke goed naast elkaar zijn te zetten, maar toch ook de nodige verschillen hebben. In het brede segment van all rounders zijn het aparte verschijningen. Bij de Ducati Multistrada 1000 is dit - zoals het Italianen vaak betaamt - vooral de uiterlijke kant, terwijl de Yamaha TDM900 naast uiterlijk ook nog eens techniek gebruikt die toch wat minder regelmatig wordt toegepast met het parallel twin blok.

Qua de rijeigenschappen ontlopen beide machines elkaar niet veel. Met een bijzonder gemak zijn bochten te nemen, maar ook de rechtuit-wegen van bijvoorbeeld woon-werk verkeer zijn geen straf om de Yamaha of Ducati onder je kont te hebben. Beide zijn erg comfortabel, zowel wat zitcomfort als vering betreft. Opvallend is dat bij alletwee, zeker voor het gevoel, erg snel de voetsteunen aan de grond zitten.

Cosmetisch is het soms erg gemakkelijk om een keuze te maken; vaak overheerst een bepaalde smaak. Moet de keuze vallen tussen twee motoren die beide in de smaak vallen, dan kan het oordeel neerkomen op prestaties. En wat dat betreft zou eigenlijk de keuze snel gemaakt kunnen zijn. Ondanks dat ook de prestaties van de motoren in deze test niet echt ver uit elkaar liggen. Tenzij het benzineverbruik ook wordt meegenomen in het selectiecriterium. Dan zullen er trouwens maar weinig motoren de voorkeur krijgen boven de TDM.

De Yamaha TDM900 komt wat betreft 'meetbare' punten boven de Ducati Multistrada te staan. Alleen is er dan ook nog het punt wat niet meetbaar is in cijfers en getallen.... Een lastig punt omdat het ook nog eens per persoon kan verschillen, dat is de beleving. En daar scoort de Ducati weer meer punten mee.

Als ik persoonlijk tussen deze twee all rounders een keuze zou moeten maken, zou dat erg lastig worden. Iets waar ik tijdens - en ook nog na deze test - regelmatig aan zat te denken. Toch denk ik dat de keuze uiteindelijk voor mij op de Multistrada 1000DS zou vallen en dan vooral door het stukje beleving. Ligt de beleving voor jezelf in de soepelheid en gemak van het rijden, dan zal de TDM900 eerder de voorkeur kunnen krijgen.

Yamaha TDM900 :

Dit vonden we goed

  • (lage) Benzineverbruik
  • Remmen (ABS)
  • Stuur- en rij-eigenschappen

Dit vonden we minder

  • Ontbreken tweecilinder beleving
  • Bagageruimte onder zadel

Ducati Multistrada 1000DS :

Dit vonden we goed

  • Beleving
  • Stuureigenschappen
  • Informatie dashboard

Dit vonden we minder

  • Remmen
  • Verbruik
  • Informatie dashboard bij reserve