Zoeken

Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS

Pagina 2

19 januari 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha TDM900 vs Ducati Multistrada 1000DS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

In 2002 verscheen de Yamaha TDM in de huidige vorm op de markt. Het decennium daarvoor was de TDM ook reeds verkrijgbaar, als TDM850. In het begin van de jaren negentig was het de tijd dat de 'all road' motoren steeds populairder werden. Yamaha lanceerde toentertijd de TDM: meer op de weg georiënteerd dan de al bestaande allroads, zoals bijvoorbeeld een Honda Transalp, en in plaats van een V-Twin blok - waarmee de meeste van dat soort motoren waren uitgerust - was de TDM voorzien van een parallel-twin blok. Naast de cosmetische veranderingen werd het motorblok in 2002 ook aangepast om uiteindelijk als TDM900 verder door het leven te gaan.

De laatste paar jaar is er maar weinig veranderd, wat zowel geldt voor het uiterlijk als motorisch. Voor 2005 is - zoals we al bij meerdere motoren zijn tegengekomen - ABS standaard geworden. Hoogstwaarschijnlijk zijn er geen wijzigingen voor het 2006 model, behalve dat de kleursamenstelling is aangepast en er een Grand Tour uitvoering komt. Zoals ook in het eerdere nieuwsbericht hierover valt te lezen, bestaat dit GT pakket onder andere uit een onderkuip, middenbok en zijkoffers.

De TDM ziet er niet alleen erg rank uit, zo voelt ze ook als je erop gaat zitten. Ze voelt erg slank aan. Met een zadelhoogte van 825mm maar erg smal, is zitten op de TDM ook voor mensen van kleiner formaat of met korte beentjes erg goed te doen. De houding geeft een erg ontspannen indruk. Het stuur is niet al te breed en staat niet al te dicht op het lichaam. Een echte toerhouding wat dat betreft. Spullen pakken, motorkleding aan en op pad gaan dus. Alleen zal het dan wel noodzakelijk zijn om de spullen die je wilt meenemen op het zadel te binden, waarvoor ook handige bagagehaakjes aanwezig zijn. Onder het - overigens comfortabele - zadel zelf is maar beperkte ruimte om iets mee te nemen. Naast het boordgereedschap blijft er maar weinig ruimte over om een paar kleine zaken - zoals bijvoorbeeld een slot - in kwijt te kunnen.

Om de berijder tijdens het rijden van de nodige informatie te voorzien, is op de Yamaha een relatief simpel maar efficiënt dashboard aanwezig. Centraal is een grote, duidelijk afleesbare analoge toerenteller aanwezig, met daarin een digitale tijdsaanduiding. Op een digitaal schermpje worden rijsnelheid en zaken als twee tripmeters en een odometer aangegeven. Ook wordt in dat scherm via blokjes de hoeveelheid resterende benzine in de tank weergegeven. Wordt de reserve aangesproken dan treedt een extra tripmeter in werking, welke aangeeft hoeveel kilometer er op reserve wordt gereden. De temperatuur van het motorblok wordt weer aangegeven via een analoge wijzer.

De TDM900 is uitgerust met aan de voorkant een dubbele schijfrem van 295mm doorsnede. Aan de achterkant zit een 245mm doorsnede schijfrem gemonteerd. Een paar jaar geleden werd bij Yamaha modellen gesproken over de 'blauwe' stoppers, de kleur van de zuigers welke van oorsprong afkomstig waren van de R1. Op de TDM zijn deze gemonteerd, wat garant moet staan voor krachtige remmen. Daarbij is sinds 2005 ABS standaard geworden. Nu is op de meeste motoren met ABS het systeem duidelijk zichtbaar aanwezig. Op de TDM niet. Het systeem is in de wielen weggewerkt. Alleen het 'draadje' welke in de wielen verdwijnt is zichtbaar. Maar voordat de remmen of het ABS kan worden aangesproken, zal de Yamaha toch eerst in beweging moeten komen.