Zoeken

Test: Yamaha YZF R6

Test: Yamaha YZF R6

7 mei 2005
Als eerste van de Japanse fabrikanten lanceerde Yamaha eind vorig jaar zijn laatste troef in het Supersport 600 segment, de YZF R6. Een motor die voor het eerst zijn levenslicht zag in 1999, destijds als opvolger van de Thundercat én als basis voor het wereldkampioenschap Supersport 600. Doel was kampioen worden in dat zwaarbevochten kampioenschap, een missie waarin men een jaar later met Jörg Teuchert wonderwel in was geslaagd.
Inhoudsopgave
Test: Yamaha YZF R6
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Yamaha YZF-R6 2005

Maar de concurrentie bleef niet stilzitten en al snel waren het de (Ten Kate) Honda"s die de dienst uit maakten in dat wereldkampioenschap Supersport. Zelfs het aantrekken van Jurgen v.d. Goorbergh mocht niet baten, drie jaar op rij greep Yamaha naast de wereldtitel. Yamaha YZF-R6 2005Voor 2005 was het dan ook tijd om de motor op zowel motorisch als ook frametechnisch gebied een aantal radicale upgrades te geven, om het merk weer bovenaan de lijsten te krijgen in de zwaar bevochten 600cc Supersport klasse. Na de lancering van de laatste generatie YZF-R1, begin vorig jaar, waren de verwachtingen voor de R6 dan ook hoog gespannen. Het lag dan ook in de lijn der verwachting dat de YZF-R6 een mini R1 uitvoering zou gaan worden, maar Yamaha koos toch duidelijk een andere koers. Geen uitlaten in het kontje en geen omgekeerde achtervork, maar wel een Upside-down voorvork met radiaal gemonteerde remklauwen (en radiale rempomp) laten zien dat het Yamaha menens is.

Tekst & Fotografie: Ed Smits