Zoeken

Test: Yamaha YZF R6

Pagina 5

7 mei 2005
Inhoudsopgave
Test: Yamaha YZF R6
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Yamaha YZF-R6 2005

Het is Yamaha zondermeer gelukt om met deze 2005 versie van de R6 een compleet nieuwe motor neer te zetten die eigenlijk aan alle verwachtingen voldoet. Nu was er ook een waslijst van verbeteringen die aan deze R6 waren aangebracht Yamaha YZF-R6 2005en dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Om te beginnen de Upside-down voorvork die voor een stuk meer stabiliteit heeft gezorgd. Nu gaat het ons te ver om alles op credo van die voorvork te schrijven, zeker weten dat de nu 120/70 i.p.v. de 120/60 van zijn voorganger veel effect heeft gehad op die stabiliteit. Je mag dan wat wendbaarheid inleveren, de "70"er" heeft veel meer demping en geeft dus een rustiger gevoel. En dat hebben ze bij Yamaha goed in de gaten gehad.

Trillingsvrij

Yamaha YZF-R6 2005 De bagagemogelijkheden zijn bij deze R6 beperkt. Onder de buddyzit is enkel plaats voor een pakje kauwgom of een tandenborstel. Verder heeft de motor geen bagagehaken, maar slechts nylon lussen die onder het duozadel zitten. Goed genoeg om een weekendtas mee vast te sjorren, maar wil je op vakantie, dan zul je inventief te werk moeten gaan.

Het is verder opmerkelijk hoe mooi en trillingsvrij deze motor loopt. Enkel in de spiegels is af en toe een lichte trilling zichtbaar maar dat is dan ook het enige. Geen enkele keer geeft het blok je het gevoel behoorlijk afgeslacht te worden, hoe extreem je rijstijl ook is. Telkens weer laat hij blijken dat het de normaalste zaak van de wereld is om 15.000 tpm te draaien. En dat maakt dat je niet alleen (voor omwonenden) ongemerkt hard kunt scheuren, daarnaast kun je ook nog eens gewoon rustig rijden met de lokale tourclub zonder na een uur rijden met zware polsen gebroken van je motor af te stappen. Daar waar sommige supersports juist om een vlotte rijstijl vragen, maakt het deze R6 niets uit welke rijstijl je erop nahoudt. Drie jaar lang moest het merk met de gekruiste stemvorken de gevleugelde landgenoten voor laten gaan, en daar zal voor wat betreft het WK Supersport ook in 2005 nog geen verandering in komen. Daarvoor zijn de Ten Kate Honda"s simpelweg té snel. Maar op de openbare weg, bereden door normale stervelingen, wordt het ineens een heel ander verhaal. Natuurlijk, een rechtstreekse confrontatie zal straks uitsluitsel geven, maar zeker weten dat deze R6 het gat naar de top heeft gedicht. En daarmee zijn ze zeer zeker in hun missie geslaagd.

Yamaha YZF-R6 2005

  • Vermogensafgifte, Balans, Remmen
  • Draaicirkel, Bagagemogelijkheden