Zoeken

Test: Cagiva Navigator 1000

Nakaarten

2 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Cagiva Navigator 1000
Lekker fris
Lekker anders
Lekker anders, lekker fris
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Nakaarten

Cagiva Navigator 1000

We hebben ons lijstje al weer klaar als we de Navigator weer terug brengen naar Jan Ykema, importeur van Cagiva.

MF: Laten we het ditmaal eens positief benaderen: Wat een grappige fiets is dit zeg.
JY: Dat zei ik je toch. Ik was er zeer zeker van overtuigd dat je aangenaam zou worden verrast door deze Navigator.

MF: Absoluut. Qua sturen een van de betere, alleen jammer van die grondspeling.
JY: Ja, maar dat geld denk ik in z"n algemeenheid voor al dit soort motoren.

MF: Dat klopt, maar die hebben normale voetsteunen en niet zulke rubberen zolen zoals deze motor heeft.
JY: Is dat een nadeel dan?

MF: Nadeel is een groot woord, het voelt zeker in het begin vreemd aan om dit soort steunen aan de grond te rijden. Daarbij denk ik dat rubber sneller slijt dan een slijtboutje, dus zal je regelmatig nieuw rubber moeten gaan scoren.
JY: Op zich zit daar wat in, alhoewel ik het idee heb dat een doorsnee motorrijder daar een stuk minder last van zal hebben dan dat bij jullie het geval zou zijn. De reden dat men bij Cagiva voor deze constructie heeft gekozen is trouwens simpel maar doordacht: Trek het rubber eruit en je hebt een stalen voetsteun, waarmee je ook nog eens niet geasfalteerde wegen op zou kunnen zoeken.

MF: Ander puntje van kritiek. Zoals gebruikelijk hebben we ditmaal wederom iets over benzine te klagen, maar ditmaal zullen we onze klacht beperken tot het vullen van de benzinetank: Twee tankdoppen, die je notabene ook nog eens allebei moet gebruiken?
JY: Haha, daar hebben jullie volkomen gelijk in. Absoluut niet praktisch, maar wel geinig. Toch?

MF: Als laatste willen we nog een paar verbeterpunten aangeven. Een uitgebreider digitaal display zou de motor niet misstaan en een hydraulisch verstelbare achterschokbreker zou het leven ook een stuk aangenamer maken.
JY: Een digitaal display zou inderdaad kunnen, maar is voor mij geen must. Die hydraulisch verstelbare achterschokbreker daarentegen is inderdaad een hele goede tip van jullie. Ik ga dit zeer zeker naar de fabriek toe terugkoppelen. Sta er niet raar van te kijken als dit in een volgende versie daadwerkelijk wordt toegepast.