Zoeken

Test: Cagiva Navigator 1000

Lekker anders

2 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Cagiva Navigator 1000
Lekker fris
Lekker anders
Lekker anders, lekker fris
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Lekker anders

Cagiva Navigator 1000

We zeiden het al: deze motor is anders dan andere motoren. Dat merk je al zodra je op het zadel gaat plaatsnemen, want ondanks het feit dat deze Navigator met 850 mm de hoogste zithoogte heeft van alle adventure sports, kan ook ik (met mijn 1.72 meter) redelijk met de voeten aan de grond. Natuurlijk, het blijft soms behelpen -zeker met manouvreren- maar dat heb je ook met een DL1000 of een Varadero, om maar eens een paar andere modellen te noemen. Deze wendbaarheid dankt de motor aan zijn smalle benzinetank en dito zadel, w Cagiva Navigator 1000
Cagiva Navigator 1000
Cagiva Navigator 1000
aarbij men ondanks deze smalle bouw toch een tankinhoud van 20 liter wist te realiseren. Hiervoor ging men bij Cagiva zeer vernuftig te werk. In eerste instantie zie je namelijk niets aparts aan deze Navigator, maar een nadere studie laat zien dat de kuip in deze een dubbele functie heeft, namelijk a) als kuip en b) als benzinetank. Waarmee we meteen het eerste nadeel te pakken hebben, want beide helften hebben hun eigen benzinedop en moeten dan ook apart worden gevuld.

Anders dan anders
Is de tankvorm anders dan anders, bij het frame is het van hetzelfde laken een pak. Op het eerste oog lijkt het net alsof we hier met een zwaar deltabox achtig frame te doen hebben, maar dat is uiterlijke schijn. De mooi vormgegeven schetsplaat is ditmaal van kunststof, waarachter het werkelijke (stalen) buizenframe verborgen zit. Hiermee vaart Cagiva duidelijk een andere koers dan bijvoorbeeld weer die Varadero of DL V-Strom, die wel zijn voorzien van een aluminium deltabox-achtig frame.

Generation past
Niet dat dat trouwens een probleem zou zijn, verre van dat. Het vakwerkframe doet zijn werk ongemerkt goed en eerlijk is eerlijk, het ziet er zo wel een stuk moderner uit. Enkel de cockpit verraad de werkelijke leeftijd van deze motor. Nu is men bij Cagiva wel met de tijd meegegaan door toepassing van een digitale kilometerteller, maar toch is deze cockpit er duidelijk een van "generation past". Natuurlijk, met een dubbele tripmeter en een klokje kun je nog steeds vooruit, maar met de hedendaagse digitale techniek is er toch veel meer mogelijk. Wat te denken van een benzinemeter, verbruiksmeter, resterend aantal (theoretische) kilometers? Niet dat je dat soort zaken veel zult gebruiken, maar is het niet zo dat juist dit soort motoren hiervoor uitermate geschikt zijn? Als laatste zou een alarmlichtschakelaar ook een welkome aanvulling op het instrumentarium zijn. Laat daar nu ook nog eens plaats voor zijn op de schakelaars, want dankzij aan Europese wetgeving is de verlichtingsschakelaar ook bij de Navigator komen te vervallen. Het is een kleine moeite om, in plaats van een afdekkapje, die plek in te richten voor alarmlichten.