Test: Cagiva Navigator 1000
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Cagiva Navigator 1000 |
Lekker fris |
Lekker anders |
Lekker anders, lekker fris |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Conclusie
Met de Navigator heeft Cagiva een motor in huis die alle ingrediënten heeft die nodig zijn om een sportieve allroad c.q. adventure sport te bouwen. Een motor die, ondanks zijn (voor motor-begrippen) hoge leeftijd, nog steeds met de nieuwe generatie adventure sports mee kan komen. Sterker nog, ik betwijfel het of de Varadero of V-Strom (die je toch als naaste concurrenten mag zien) qua handling kunnen tippen aan deze Navigator. Enkel de (ook uit Italië afkomstige) Multistrada is op dat gebied beter, maar die motor heeft dan ook duidelijk een veel sportievere inslag. Toch zul je niet vaak een Navigator tegenkomen. Het merk heeft duidelijk nog last van het negatieve imago uit het verleden en dat is jammer.
Scherp geprijsd
Niet alleen qua rij-eigenschappen, maar ook qua prijs kan deze motor nog steeds met zijn concurrenten meekomen. Hij ligt prijstechnisch op hetzelfde niveau als de Suzuki DL-1000 V-Strom en is zelfs een kleine tweeduizend euro goedkoper dan de Varadero. Tel daarbij op dat deze Navigator de sportiefste rijeigenschappen heeft en je hoeft geen rekenwonder te zijn om te concluderen dat in een rechtstreeks duel deze motor nog wel eens voor een verrassende uitslag zou kunnen zorgen.
Geen stoute jongen
Maar toch. Ondanks dat de motor ons aangenaam wist te verrassen, ondanks dat het een plaatje is om te zien en hij beschikt over zeer goede (en vooral gemakkelijke) rij-eigenschappen, toch zou ik persoonlijk niet vlug deze motor kopen. Misschien wel juist omdat hij té perfect is en ik juist op zoek ben naar de stoutste jongen van de klas.
Eeuwige jeugd
Aan het begin van deze test vroegen wij ons af of deze Navigator, zoveel jaar na introductie, nog steeds mee zou kunnen komen met de hedendaagse generatie Adventure Sports. Het antwoord daarop: absoluut!
|
||