Zoeken

Test: Cagiva Navigator 1000

Lekker fris

2 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Cagiva Navigator 1000
Lekker fris
Lekker anders
Lekker anders, lekker fris
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Lekker fris

Cagiva Navigator 1000

Vanaf het eerste moment dat wij een blik op deze motor werpen is het meteen duidelijk: deze Navigator is anders dan andere motoren. Daar waar allroads nogal de neiging hebben om plomp en zwaar over te komen, zijn bij deze motor duidelijk de eigenschappen zichtbaar van een Italiaanse schoonheid. Slank, elegant en naar mijn persoonlijke smaak zeer zeker mooi te noemen. Je hebt dan ook eerder het idee met een zesenhalf te rijden in plaats van een zware duizend.

Clean Air
De motor is sinds zijn introductie eigenlijk nauwelijks gewijzigd, slechts in detail wist men de motor te verbeteren. Zo verving men in 2003 de spaakwielen voor nu zeer fraaie zes-spaaks gietwielen, waarbij de bandenmaat hetzelfde is gebleven. Ongewijzigd gebleven is ook het motorische gedeelte. Zo is de motor nog steeds niet voorzien van een katalysator, maar met de steeds strenger wordende milieu-eisen zal men daar bij Cagiva in de toekomst ook niet meer onderuit kunnen komen.
Cagiva Navigator 1000Om aan de huidige milieu-eisen te voldoen is de motor voorzien van een clean-air-system, een systeem wat veelvuldig bij motoren wordt toegepast. Hierbij wordt er verse lucht in de uitlaatbochten ingespoten, om een volledige naverbranding te bewerkstelligen.

TL-Power
Het kloppend hart van deze Cagiva is afkomstig van Suzuki, waar deze dienst deed in de TL1000S. Een keuze die op z"n minst gewaagd mag worden genoemd van Cagiva, want eerlijk is eerlijk: als er één model is uit de vorige eeuw die een imagoprobleem had, dan is dat toch wel diezelfde TL1000 geweest. En ja, we hebben dit al eerder geschreven, maar vinden het nog steeds het vermelden waard. De keuze voor dit motorblok wordt al snel duidelijk zodra je met deze Navigator (of welke motor dan ook, voorzien van dit TL motorblok) gaat rijden. Topvermogen werd ingeruild voor meer koppel bij lage toeren en dat is duidelijk te merken. Daar waar het blok in TL configuratie een behoorlijk eindschot in petto heeft, is de vermogensafgifte bij deze Navigator behoorlijk afgeroomd. Volgens Cagiva heeft de Navigator zo"n tien paarden minder ter beschikking dan bij de Raptor uitvoering, maar daar konden wij eigenlijk niets van merken. De Xtra-Raptor, die wij tegelijkertijd ter beschikking hadden, voelde wat dat betreft precies hetzelfde aan. Cagiva Navigator 1000

Fris en fruitig
Terug naar het uiterlijk. Hoe langer ik naar deze Navigator kijk, hoe meer het me tot me doordringt hoe tijdloos het design van deze motor eigenlijk is. Niets aan deze motor verklapt dat het hier om een motor gaat die al een behoorlijke tijd meegaat.
Cagiva Navigator 1000Zet deze motor naast zijn eerste versie en je kunt er zo een krantenpuzzel van maken: zoek de 10 verschillen. Ondanks zijn nagenoeg ongewijzigd uiterlijk staat de motor nog steeds fris en fruitig op zijn poten...erm, wielen. Tsja, uit welk land komt deze motor ook al weer? Bijzonder knap toch hoe de Italianen dat steeds weer voor elkaar weten te boksen. Kijk nog eens goed naar deze motor. Al heb je helemaal niets met dit soort dikke allroads, zeker weten dat deze motor je hoofd zal doen omdraaien, zodat je hem nog één keer goed kan bekijken.