Zoeken

Test: Moto Morini Granpasso 1200

3: Interne reorganisatie

1 mei 2009
Inhoudsopgave
Test: Moto Morini Granpasso 1200
2: Gezinsuitbreiding
3: Interne reorganisatie
4: Van bruut...
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Interne reorganisatie

Moto_Morini_Gran_Passo_16.jpg

De 1187cc ( 107mm boring X 66mm slag) metende 87 graden V-twin start in ieder geval beter dan de Corsaro's ooit deden. Dat komt voornamelijk doordat de vertanding en stroomvoorziening van de startmotor zijn aangepast. Wat verder ook werd aangepast aan het Bialbero CorsaCorta blok is de ademhaling en dan met name de cilinderkoppen, zoals ook als bij de diverse Corsaro's gebeurde. Zo kan de rest van het blok - carter, krukas en drijfstangen - gevrijwaard blijven van dure ingrepen. Oké, hij kreeg wel nieuw ontworpen zuigers. Aan de inlaatkant werden de (inlaat-)kanalen korter en de inlaatkleppen kleiner. De nokkenassen kregen minder kleplift (net zoals in de 9,5) en aan de uitlaatkant werden de (uitlaat-)kleppen kleiner en werden de dubbele dempers - zoals op de Corsaro - vervangen door een enkele om meer koppel te bewerkstelligen. Last but not least moest daar natuurlijk ook de mapping van de Magneti Marelli injectie op worden aangepast. Dit resulteert in een compleet andere motorkarakteristiek dan de Corsaro. Moest ook wel want de Granpasso kent een andere doelgroep die deze machine op een andere manier zal inzetten.

Moto_Morini_Gran_Passo_26.jpg

Het Bialbero CorsaCorta blok; nog altijd een toonbeeld van kracht, en nu ook souplesse.

De Corsaro is een bruut en moet ook zo worden bereden wil je er plezier aan beleven. De Granpasso is toch wat meer een allemansvriend die velen zal moeten kunnen bekoren. Het vermogen nam af van 140 naar 118 pk en dat lijkt een hele hap minder. Toch heeft de Granpasso hier meer dan genoeg aan. Door zijn veel soepelere, lineaire vermogensafgifte maar zeker door een vlakkere koppelkromme wordt het koppel over een breed toerenbereik uitgesmeerd. Dat alles is de verdienste van de heer Franco Lambertini, geestelijk vader van dit blok dat echt een stuk huisvlijt genoemd mag worden. Lees gerust nog eens het verhaal over ons fabrieksbezoek waarbij de heer Lambertini uitleg geeft over zijn geesteskind. Zet je deze 118 pk af tegen concurrenten als de Triumph Tiger (115 pk) of de BMW en MotoGuzzi Stelvio (beiden 105 pk) dan blijkt dat de Granpasso zelfs de sterkste het stel is. Met zijn 210 kilo drooggewicht (111,8 op de voorzijde, 122,5 op de achterzijde) is hij ook niet de zwaarste. Zijn concurrenten zitten respectievelijk op; Benelli Tre-K (215), BMW GS (229), Moto Guzzi Stelvio (214), Ducati Multistrada (196) Honda Varadero (269) KTM Adventure (209), en Suzuki V-Strom (236).