Zoeken

Vergelijk KTM RC8 en Yamaha R1: tweede kans

5: Conclusie

2 oktober 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk KTM RC8 en Yamaha R1: tweede kans
2: weekendje weg 2008
3: Verbetering
4: Nog ietsje meer
5: Conclusie
6: Technische gegevens

8516.jpg

Met de koppen tegen elkaar valt er nog veel te zeggen over deze twee motoren. Ondanks dat de verschillen in sommige opzichten minder exttreem zijn als voorheen is het gedachtengoed van beide machines nog altijd mijlenver van elkaar verwijderd. Waar de Yamaha het  vooral moet hebben van de één motor, één geheel- ideologie, is KTM meer voorstander van ‘elk deel apart optimaal’ wat toch zijn invloed heeft op de rijder. Yamaha maakt het zijn rijder graag zo makkelijk mogelijk en zal proberen je  aan zo min mogelijk zaken te laten denken terwijl je druk aan het sturen bent. De KTM moet je bewuster rondsturen, maar is daarbij wel lichter om te leggen en veel lichtvoetiger. Maar uiteindelijk loopt de baan hetzelfde en gaan beide motoren even hard in de rondte. De RC8 komt alleen maar méér tot zijn recht als je ‘m meer op zijn flikker geeft, en laat dan nou net dezelfde mentaliteit zijn die iemand tot winnaar maakt. En die helpende, zachte hand van de R1? Je zult ‘m nodig hebben als je om het scherpst strijdt. Bovendien zal het je in die situatie nogal worst wezen, als je die vermaledijde tegenstanders maar voor blijft.

De RC8 heeft zich deze tweede ronde zeker van zijn beste kant laten zien en krijgt daar ook pluspunten voor. Het is echter nog steeds geen tijd voor vakantie als het op de laatste details aankomt en er is zeker nog ruimte voor verbetering. Hetzelfde geldt voor de R1; ook deze herkansing is koren op de spreekwoordelijke molen voor de muziekzender, maar we vergeten niet dat de concurrentie het op punten toch wint.  Maar hoever wil je gaan? Zeker op de openbare weg zal je nooit een gek figuur slaan met willekeurig welke van deze twee, of van de overige Japanse en Europese deelnemers wat dat betreft. Absoluut een tweede kans waard. En laat die nou net gearriveerd zijn: niet alleen KTM belooft beterschap, de Rijzende zon staat inmiddels te popelen om zijn nieuwe ‘crossplane’ –inderdaad, nóg een stap verder-  los te laten op de echte wereld.

8621.jpg

Zo, dat was het weer. Op naar zomer '09!