Zoeken

Test: BMW K1200R Sport

Pagina 4

11 juli 2007
Inhoudsopgave
Test: BMW K1200R Sport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Het woord is aan...

IMG_5606Large.jpg

Lang? Niet de bocht door te krijgen? Niks voor vrouwen? You got another thing coming...

In het verleden is wel eens de opmerking gevallen dat het wellicht een aanvulling zou zijn als een dame de gelederen van een redactie zou versterken. Ons als Freaks leek dat een goed idee, en dus pikten we de BMW als binnenkomer van onze nieuwste aanwinst: Els, voor menigeen beter bekend als Loesje. Logisch.

Take it away:

"Afgesproken bij een tankstation ter hoogte van Bunnik, zag ik de BMW aan komen rijden, en dacht gelijk: “ wauw, wat ziet dat er vet uit!” Na een kort “Wil je meteen opstappen?” en een instemmende knik mijnerzijds rijden we weg. Koppelt echt soepel, maar toch iets zwaar. Dat zal de nieuwigheid wel zijn. Het klinkt als een echte machine,een beest dat alleen maar harder wil, geen pruttelpot, geen rammeltjes, helemaal niets. Pure paardenkracht. Met het accelereren wordt de fiets al gewilliger…hij trekt erg soepel op en voor je het weet zit je al op de 140. Terwijl je eigenlijk het gevoel hebt, dat je net op de 80 zit. Op een provinciale weg even een korte slalom gemaakt, tsjonge wat stuurt dat licht. Voor een sportfiets smijt ie verrekt soepel heen en weer, van de ene kant naar de andere kant. Een hoog 'wap-gehalte', zeg maar!
Korte bochten, of de lange doorhalers… wat jij wil, de fiets gaat als een speer. In tegenstelling tot de meeste sportfietsen heeft de K 1200 R helemaal geen problemen met het korte bochtenwerk. De twee korte bochten die we reden voor de foto's waren geen probleem. Halverwege gaan verzitten, omgooien die fiets en gaaaan. Zonder tegensputteren doet hij wat je vraagt.

IMG_5570Large.jpgDe zithouding is voor iemand van 1.69 helemaal niet slecht. Je zit niet te veel voorover waardoor je toch het overzicht houdt en niet te veel rechtop, waardoor je lekker sportief kan rijden.
Met een instelbaar zadel op de hoogste stand ( “slechts” 82 cm ) kon ik krap aan met de voetjes bij de grond. Achteruit, terwijl je erop zit is eigenlijk zonder hulp, haast niet te doen. Straatje keren terwijl de weg bol loopt, kun je wel vergeten. Dan moet je echt afstappen.

Het kuipwerk ziet er ontzettend mooi en strak uit, echt een BMW design; door het hoekige en strakke kuipwerk oogt de fiets enigszins futuristisch.

De fiets zit verder heerlijk; alles lijkt te kloppen. Een combinatie van de goede zithouding, prettige stuurhoogte, de power onder je kont en het design waar ik m’n ogen niet vanaf kan houden. Het geluid dat je te horen krijgt, op het moment dat er aan het gas gedraaid wordt, klinkt enorm krachtig, doch niet oorverdovend. De acceleratie van de fiets is heftig, maar zeker niet bruut of ongemakkelijk; het vermogen lijkt goed verdeeld over het toerenbereik. Het is geen piekerige fiets of een met een heftige aan-uit reactie. Absoluut niet zelfs, als je met 140 het gas loslaat is de motor erg lief, misschien een beetje té lief zelfs. Hij loopt erg mooi uit, alsof je in een automaat rijdt. De combinatie vermogen-geluid wordt erg mooi opgebouwd en klinkt lineair."

Verwacht binnenkort meer van Els..

IMG_5576Large.jpg
En daar gaat ze weer. Af.