Zoeken

Test: BMW K1200R Sport

Pagina 2

11 juli 2007
Inhoudsopgave
Test: BMW K1200R Sport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Speciaal K

IMG_5333Large.jpg

Zo, hoppeta...en dat is drie

K is nieuw, K is anders. K speelt stiekem een klein beetje vals. Nou is volgens de filosofie van de persdocumentatie de R Sport helemaal dé bom…met verbeterde stroomlijn en dientengevolge aërodynamica en prestaties bij hoge snelheid, maar tegelijkertijd vasthoudend aan bekende handling en zithouding van de R. Vandaar ook R Sport, en niet S Touring, of zo. Ik dácht al; het zit zo bekend…

Nou is het wat dat betreft toch al best een poos geleden dat er een S door de redactie heen raasde, en zóveel ontlopen ze elkaar nou ook weer niet. En kijken we wat dichterbij, dan valt ons nog meer op. Zo is bij het ontwerp handig gebruik gemaakt van bestaande stijlelementen… scheelt niet alleen ontwerp, maar ook ontwikkelingskosten. Zo zijn koplamp en ruitje echt niet nieuw maar gewoon geleend van S. Alles ten zuiden van het topkuipje of van de tankdop achterwaarts is R; wat overblijft is een klein kuipje waar weliswaar nieuwe mallen voor gemaakt zijn, maar die heel pienter bijeen geleend zijn van R en S samen. En waarom niet; niemand beweerde dat het een nieuw model moest zijn. Enige kleine jammere is dat de bovenkuip zichtbaar hol en functieloos is… met een beschikbare ruimte als bij K is een vakje voor je boterhammen of Ipod eerder een levensbehoefte dan een nagedachte van een stomme journalist. Je bent toch immers K; of niet dan? K leeft op stand, dus K heeft alle voorzieningen die een puny mens zich maar kan wensen. IMG_5292Large.jpgJa natuurlijk heeft K ook handvatverwarming…stel eens een intelligente vraag. Bekrachtigde remmen? Neeneee…dan heb je niet opgelet, mannetje. Ha! Beetje K te kakken zetten…dan zal je vroeger op moeten staan.

Nieuw voor 2007 is het verbeterde Integral ABS, wat dus –zoals gezegd- geen gebruik meer maakt van rembekrachtiging. Eenvoudigweg…omdat het niet nodig is. Dankzij een totaal herontworpen systeem kan afgezien worden van dit hulpmiddel en kan het hele systeem dus lichter en efficiënter uitgevoerd worden. Bijkomend voordeel is meteen dat je tijdens manoeuvreren niet ineens verrast wordt door een niet werkend remsysteem omdat de bekrachtiging niet werkt bij niet-draaiende motor… het is al eens voorgekomen. Op de antiblokkeerinstallatie na is het systeem ook nog eens ‘slechts’ halfintegraal, wat zoveel betekent dat K bij beroeren van de voorrem als tegen een muur tot stilstand komt (doordat beide wielen geremd worden) maar bij gebruik van de voetrem alleen de achterzijde in toom gehouden wordt; voor de nuancering en het juiste toefje finesse in de haarspeldbochtjes. Wat wil je nog meer…nette jongen hoor, die K. Het type wat wel rondjes durft te geven en daar gul mee is, maar ook naast je blijft fietsen naar huis en je in je kraag grijpt als je al te ver van het rechte pad af mocht wijken.

Wie kan tijdens het rijden vertellen hoe het met zijn bandenspanning gesteld is? Het is al geen verrassing meer. Als zoveelste nieuwe feature heeft BMW K voorzien van drukmetertjes in de velg, die draadloos aan de boordcomputer doorgeven hoe gezellig het daarbinnen is.

IMG_5273Large.jpg

De Laser Duotech hebben we al eens gehad. Erg goede investering, dat wel.