Zoeken

Test: BMW K1200S

5: Conclusie

23 september 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW K1200S
2: Veery vernieuwend
3: Nucleair vermogen
4: Sharship Enterprise
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Conclusie

Is dit nu de snelste toermotor op de markt of de comfortabelste supersport? Dit lijkt een beetje het antwoord op alle vragen over deze K1200S. Laat ons het maar bij het eerste houden. Niet technisch dan maar zuiver gevoelsmatig. De motor lijkt wel ontworpen te zijn voor snelle en lange afstandsritten. De bescherming doet perfect zijn taak zowel tegenover de rijwind als eventuele weersomstandig- heden. Kan hij ook snel op een bochtig parcours? Op de promo-dvd zien we Markus Barth met deze machine een tijd van 7.57 minuten neerzetten op de Nordschleife van de Nurburgring. De combinatie van het vermogen en het uitstekende chassis en ophanging compenseren vooral op de kwalitatief mindere stukken van dit stukje groene hel het hogere gewicht en het wat tragere sturen. Je kunt er dus perfect loeihard door de bochten mee gaan, al moet je wegens het gebrek aan feedback van de voorkant er wel het lef voor hebben.

Desondanks dit alles heeft de motor alle comfort aan boord, wat ook wel mag voor de toch wel forse prijs van € 15.850,- voor België en € 16.990,- in Nederland. Al ben je met deze investering wel verzekerd van een waardevaste en betrouwbare kruisraket. Deze motor is voor mij persoonlijk een van de twee aantrekkelijkste nieuwe modellen van het voorbije jaar samen met de Superduke. Als je een motor zoekt met meer power dan je ooit nodig hebt, comfortabel en uitgerust om het hele jaar te gebruiken, ook op lange afstanden. Eentje die je ook eens op circuit kan loslaten? Dan is voor mij de keuze snel gemaakt Even over en weer naar Italië? De pizza is nog warm als je thuiskomt, of gaan we achter de hoek strepen trekken?

Dit vonden we goed
  • Vermogen
  • Windbescherming
  • Vering en ESA-systeem

    Dit vonden we minder
  • Gebrek aan feedback van de voorkant
  • Prijs