Zoeken

Test: BMW K1200S

3: Nucleair vermogen

23 september 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW K1200S
2: Veery vernieuwend
3: Nucleair vermogen
4: Sharship Enterprise
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Nucleair vermogen

Motorisch vinden we op deze moderne Beier een splinternieuw 1157cc tellend motorblok terug. Het ver voorover gekantelde - en voor het eerst dwars geplaatste - motorblok met vier cilinders in lijn (met elk 4 kleppen en dubbele nokkenassen) is volgens de fabrikant goed voor 167 paarden en 130 nm koppel en gevoelsmatig kan dit best wel eens kloppen. Het motorkarakter is erg prettig, tot 6000 toeren pakt hij vlotjes op om daarboven als een speer te gaan, en net als je denkt dat hij aan het plafond van het vermogen zit krijg je er tussen de negen- en de tienduizend toeren nog eens een trap bij waardoor hij daarna pijlsnel in de begrenzer gaat. Het geluid dat de gigantische demper voortbrengt is in lagere toeren erg beschaafd te noemen maar gaat naar een heerlijke huil in de hogere toerenregionen. Naar BMW normen kunnen we over beschaafd asociaal spreken.

lekker lui schakelen
Schakelen gaat als door boter, soms een beetje te vlot maar dank zij de versnellingsindicator op het dashboard weet je in een oogopslag in welke versnelling je zit. Niet dat bij normaal gebruik de versnellingen er veel toe doen, het blok is zo soepel en sterk dat je in elke versnelling kan blijven rijden. Hoewel BMW deze motor zelf als sport in de kijker zet is schakelen zonder de koppeling niet zijn ding, enkele pogingen gingen met regelmaat gepaard met haperingen en in vrijstand springen van de versnellingsbak, zeker in de hogere toerenregionen.

De snelweg op
Snelweg rijden wordt met deze K1200S zelfs leuk, het superpotente blok en de uitstekende windbescherming laat permanente snelheden toe die ruim het dubbel van de toegelaten maximum snelheid bedragen. Kruissnelheden van 250 km/u zijn zeker mogelijk, wetende dat wij de teller van het testexemplaar zelfs op 320 km/u kregen zonder enige turbulentie rond het lichaam of de helm. De uitstekende bescherming heeft de K1200S te danken aan de smalle motor met een kuip op normale BMW breedte. Door het gebruik van een aluminium brugframe met het vier-in-lijn motorblok als dragend gedeelte en een versmallende tank op beenhoogte die toch nog steeds 19 liter kan meezeulen zit je als het ware in de kuip in. Het ruitje doet perfect zijn werk en gaf op geen enkel moment turbulentie of een ander ongemak.

Als je stevig aan het gassen gaat voel je dat de lengte van het rijwielgedeelte een noodzakelijk kwaad is om al het paardengeweld vlot over te brengen zonder op te stijgen, ook voel je diezelfde lengte en het toch naar BMW norm lage gewicht 228 kg wel bij het snellere bochtenwerk. Het omgooien gaat met net een beetje vertraging gepaard en de motor heeft bij normale, of noem het legale snelheden een beetje de neiging de bocht in te "vallen". Het rijklare gewicht is eveneens minstens indrukwekkend te noemen voor een motor met dit comfort en elektronische snufjes.