Zoeken

Test: BMW K1200S

4: Sharship Enterprise

23 september 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW K1200S
2: Veery vernieuwend
3: Nucleair vermogen
4: Sharship Enterprise
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Starship Enterprise

Het dashboard is erg compleet, maar liefst twee dagtellers en een boordcomputer die je rijbereik permanent berekend staan tot je beschikking. Hetzelfde vakje werd ook voor onze met ESA uitgeruste testmotor gebruikt om na het wijzigen weer te geven in welke stand je staat, daarna kan je door éénmaal op de ESA knop te drukken kijken in welke stand je staat. Verder zijn er de eerdergenoemde versnellingsindicator, een digitaal klokje en digitale benzinemeter en daarboven alle waarschuwingslampjes die je je maar kan inbeelden te vinden. Leukste van dit alles is dat het gemakkelijk te bedienen is en erg overzichtelijk is. Al deze informatie wordt trouwens via één datanetwerkkabel naar het dashboard doorgestuurd, wat de kabelboom erg vereenvoudigt, gewicht bespaard en de zaak minder storingsgevoelig maakt.

Bayerische Motor Afwerking
De afwerking is erg netjes, een ding dat BMW zowel aan zichzelf als aan het toch wel stevige prijskaartje van deze motor verplicht is. Helaas beperkt de opbergcapaciteit zich tot een helmhoesje...met veel duwen en prutsen. De kuip is opgebouwd uit meerdere kleine delen, niet alleen vergemakkelijkt dit het onderhoud, het is ook financieel minder dramatisch bij een schuivertje of een ander ongevalletje. De standaarduitrusting is erg compleet met het EVO remsysteem met ABS en elektronische startbeveiliging, de optielijst is lang maar voor dagelijks gebruik valt onze keuze enkel op het Electronic Suspension Adjustment systeem à € 718,- en verwarmde handgrepen voor € 205,-. De ESA omdat dat de leukste gadget is die sinds geruime tijd op een motor werd teruggevonden en ook nog werkt, de handvatverwarming omdat je met deze motor het hele jaar wil rijden.

De concurrentie
De K1200 is in het segment van de sport tours de enige nieuwigheid sinds jaren, zowel de Hayabusa, ZZR1200 als de Blackbird zijn de laatste jaren in ongewijzigde versie op de markt. Van de ZZR is inmiddels de opvolger - de ZZR1400 - bekend, de Blackbird en Hayabusa zullen naar verwachting hun nieuwe versies in 2006 bekend maken. Tot die tijd geeft BMW de concurrentie het nakijken met deze K1200S.

Verbruik Tijdens de test haalden we een gemiddeld verbruik van 8,2 liter per 100 km oftewel 1 op 12,2 Zoals steeds geld hier dat er tijdens een test stevig doorgereden word. Hier zitten een paar snelwegritten aan +250 km/u en een goed deel stadsverkeerinbegrepen. Dus in verhouding gezien is dit een netjes te noemen verbruik.