Zoeken

Test: BMW K1200S

2: Veery vernieuwend

23 september 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW K1200S
2: Veery vernieuwend
3: Nucleair vermogen
4: Sharship Enterprise
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Veery vernieuwend

"Een snelle, krachtige hypertoerfiets" hadden de ingenieurs bij BMW als streefdoel toen ze vijf jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van deze K1200S. Gedurende de ontwikkeling werden de vaste BMW waarden - zoals de cardan aandrijving - overgenomen en ging men nog een stapje verder door het ontwikkelen van het meest innovatieve deel van deze motor: de voorvork. De voorvork van de K1200S is een Hossack voorvork. Dit is geen conventionele voorvork die met de klassieke vorkbenen werkt (USD, Telescopic) maar op basis van gelinkte wishbones, een systeem dat vooral terug te vinden is in racewagens. Het verschil met de conventionele voorvork is een andere geometrie, de toegepaste techniek blijft dezelfde. In de praktijk geeft dit een motor die veel minder in zijn veren duikt bij remmen en oneffenheden in de weg en hierbij veel stabier blijft. Waar vol in de remmen gaan op hellingshoek bij motorrijden synoniem is voor het oprichten van de motor is dit bij dit systeem zo goed als niet aanwezig. Het grote nadeel is echter dat de vork zeer weinig feedback geeft als je de motor op de grens gaat rijden, waardoor deze grens een beetje een vage lijn blijft. Hoewel tijdens de testperiode stevig doorgereden is, maar er nooit grenzen werden opgezocht, kunnen wij dit slechts beperkt bevestigen. Je voelt inderdaad niets, als je sneller gaat voel je nog helemaal niets en dan komt er die grens. De limiet van het chassis, de ophanging en van de zeer goed presterende Metzeler Sportec 190/120 bandencombinatie lijken gevoelsmatig niet te bestaan, maar natuurkundig zijn ze er natuurlijk wel dus is het inderdaad uitkijken.

Electronic Suspension Adjustment
De mooi afgewerkt enkelzijdige achterbrug herbergt de cardan aandrijving die zijn werk perfect doet zonder enig geluidje of gevoelsmatige hikjes en schokken. De achtervering is een paralever monoshock. Het mooiste aan al dit innovatieve is het in optie verkrijgbare ESA - systeem. Met dit Electronic Suspension Adjustement systeem kun je met een knop op het stuur de vering elektronisch aanpassen qua demping en voorspanning. Er zijn drie instellingen: normaal, comfort en sport. Elk van deze kan dan nog aangepast worden naar mono, duo of bagagesetting wat een totaal van negen standen geeft. Het leuke aan dit ESA-systeem is dat het rijdend te gebruiken is, klaverblad op de snelweg, snel even op sport zetten...na de afrit een paar verkeersdrempels? Snel terug op comfort. Een erg leuke gadget die ook nog perfect werkt.

De remmen zijn hydraulische bediende vierzuiger remklauwen op dubbele 320 mm schijf met standaard reeds stalen remleidingen, ABS is helaas een optie al was deze wel voorhanden op onze full option testmotor. Het ABS doet naar goede BMW gewoonte probleemloos zijn werk, de remmen voelen totaal niet bijterig aan maar vertragen meer dan behoorlijk. En dan druk ik mij nog rustig uit. Met name dankzij de rembekrachtiging (en het combined braking system) kun je onbeschoft hard remmen met deze K1200S. Onvoorstelbaar! Je vraagt je af waarom nog geen enkel ander merk op het idee van bekrachtigde remmen is gekomen.