Zoeken

Test: Honda CBR600RR

Maar ook evolutie

12 maart 2024

Mocht het je al duizelen, we zijn d’r nog lang niet. Want naast het compleet nieuwe pakket aan elektronica is er aan de 2024 CBR600RR namelijk ook motorisch en rijwieltechnisch het nodige veranderd en gemoderniseerd, hoewel hier evolutie het sleutelwoord is geweest. Te beginnen bij het kloppend hart. Elk aspect van de inlaat, verbranding en uitlaat is doorontwikkeld sinds de CBR600RR voor het laatst in Europa te koop was. Zo is de diameter van het gasklephuis Geloof mij, de eerste sessie was de baan echt nog veel natternaar 44 mm gebracht om bij hoge toerentallen voldoende volume te kunnen leveren. De poort van de gasvlinderklep en de klep aan de inlaatzijde zijn zo gevormd dat de dwarsdoorsnede van de hele poort (inclusief de binnenkant van het gasklephuis) vloeiendverloopt voor een minder snel dalende inlaatdruk. De combinatie van deze soepele inlaatdoorlaat en TBW zorgt voor een soepele gasklepregeling, vooral bij gedeeltelijke openingen vanuit volledig gesloten stand. De inlaatpoorten zijn opnieuw gevormd, waardoor de doorstroomcapaciteit met 2,2% is toegenomen. 

Ook de kleptiming werd aangepast: het sluiten van de inlaatkleppen werd 5° naar achter gebracht en de uitlaatkleppen openen 5° later, waardoor het brandstof/luchtmengsel efficiënter wordt opgenomen en de verbrandingsgassen beter worden afgevoerd. Boring en slag bedragen 67 mm x 42,5 mm met daarbij een compressieverhouding van 12,2:1. De diameter van de inlaatkleppen is 27,5 mm en die van de uitlaatkleppen 22,5 mm. Voor maximale koeling rond de cilinderkop is er een vernieuwde koelingsloop. Tot slot het uitlaatsysteem, de diameter van de uitlaatbuizen van het 4-2-1 systeem is vergroot om de uitlaatgasstroom bij hoge toerentallen te verbeteren, waarbij de wanddikte zorgvuldig is gekozen om gewichtstoename te minimaliseren. De katalysator, een belangrijk onderdeel van het Euro5+ homologatieproces is ook wat in volume toegenomen, maar dat heeft Honda gelukkig heel netjes onderhuids verwerkt, een joekel van een uitlaat is de CBR600RR gelukkig nog steeds vreemd.


Anders hadden ze echt geen regenbanden in hoeven te steken

Het chassis bestaat uit een gegoten aluminium twin-spar frame met daarin een volledig nieuw ontworpen aluminium achterbrug (150 gram lichter dan het vorige model). De balhoofdhoek bedraagt 24,06° en met een naloop van 100 mm resulteert dit in een wielbasis van 1370 mm. Qua veringpakket is de nieuwe CBR600RR uitgerust met een volledig instelbare 41mm Showa Big Piston USD voorvork Honda was duidelijk op alles voorbereiden een eveneens volledig instelbare Unit Pro-Link Showa achtershock. Radiaal gemonteerde 4 zuiger remklauwen houden de 310 mm remschijven aan de voorzijde in een stevige grip en achter doet een mono remzuiger hetzelfde met de 220 mm remschijf.  In combinatie met de gegoten aluminium wielen (120/70 ZR 17” en 180/55 ZR 17”) bedraagt het rijklaargewicht van de nieuwe CBR600RR slechts 193 kg.

Volledig nieuw is ook het mooie en overzichtelijke TFT-kleurenscherm, dat is voorzien van een oplichtende en instelbare schakelindicator en ook een laptimer met rondetijd, aantal gereden ronden en de snelste ronde ontbreekt niet! Naast scherp en modern ogend biedt de nieuwe styling van de CBR600RR ook twee prestatie-upgrades: met de rijder opgevouwen achter het kuipruitje is de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,555% en behoort hiermee tot de laagste in zijn klasse terwijl de winglets extra downforce genereren. Zon en wind, dan droogt zo'n baan best rapDeze extra neerwaartse druk moet vooral voor de circuitrijder meer grip aan de voorzijde geven, denk daarbij bijvoorbeeld aan het moment dat je hard remmend onder hellingshoek de voorrem lost. Dankzij compacte LED-koplampen is er extra ruimte gecreëerd voor een groot ram air kanaal en dankzij een 10 mm lagere tankdop kan de rijder nog platter achter het kuipruitje kruipen, de zadelhoogte bedraagt 820 mm.

Naast 2 originele Honda accessoire-pakketten is er voor de echte racer ook nog een HRC Race Kit beschikbaar, verkrijgbaar als complete kit - uiteraard alleen voor circuitgebruik – met daarin onder andere diverse HRC kit-onderdelen als ECU, kabelboom, cilinderkoppakking, grote radiateur, race-uitlaat en vering componenten. Inderdaad, precies datgene dat reglementair in het World Supersport mag worden gebruikt.