Zoeken

Test: Honda CBR600RR

Elektronische revolutie

12 maart 2024

Voordat we aan onze sessies kunnen beginnen krijgen we nog een mooie opsomming van de belangrijkste specs van de nieuwe 2024 CBR600RR, waaruit blijkt dat de Japanners alles uit de kast hebben getrokken om net als in de gloriejaren wederom “de maatstaf” in het supersport segment te worden. De standaard uitrusting is namelijk om van te watertanden, want vanaf nu is de CBR600RR voorzien van het geavanceerde en uitgebreide elektronicapakket dat afkomstig is van de RC213V-S en de CBR1000RR-R Geen beter circuit dan Portimao om een motor serieus aan de tand te voelenFireblade bestaande uit een 6-assige IMU, Throttle By Wire inclusief in 3 standen instelbare quickshifter (op en af) met blipperfunctie , 9-traps Honda Selectable Torque Control (HSTC), Wheelie Control en Rear Lift Control, ABS met afzonderlijke Cornering ABS, selecteerbare Powermodes en zelfs een instelbare Engine Brake.

Het hart van het besturingssysteem bestaat uit een volledig vernieuwde Bosch 6-assige inertie meeteenheid (IMU) die elk dynamisch aspect 100 keer per seconde berekent met behulp van Honda's eigen algoritme en op basis hiervan de HSTC en het bochten-ABS aanstuurt. Er zijn 3 standaard rijmodi: om het makkelijk te maken Modus 1, 2 en 3 met daarnaast nog 2 gebruikersmodi voor een volledig aangepaste instelling van motorvermogen, motorrem, HSTC en Wheelie Control. Modi kunnen tijdens het rijden worden omgeschakeld (vanaf de linker stuurhelft), net als het HSTC-niveau wanneer je in modus 1 of 2 zit. Rear Lift Control is ook nieuw op deze Supersport en maakt
Dezelfde ogen, maar dan LED.  TFT-kleurendisplay is overzichtelijk, mooi en goed afleesbaar

Ook de knopjes aan het stuur zijn lekker simpel gehouden

Honda, dat zie je meteen. Alleen al de uitlaat in het kontje verraadt dat 't de CBR600RR is

De tankdop zit 10 mm lager, om nóg platter achter het ruitje te kruipen. Ook in de 600: Winglets

De zit is best comfortabel. Die winglet is trouwens precies groot genoeg voor een beugelfles Grolsch
eveneens gebruik van input van de IMU om de remprestaties te maximaliseren en tegelijkertijd de lift van het achterwiel te minimaliseren.

Power (P) werkt met de niveaus 1-5, waarbij 1 het hoogste vermogen geeft. Motorrem (EB) regelt de prestaties bij gesloten gaskleppen op niveau 1-3, waarbij 1 de sterkste motorrem is. Wheelie controle (W) regelt de prestaties op niveau 1-3 (plus uit), waarbij 1 de zwakste interventie geeft.

De CBR600RR is standaard ook voorzien van een in 3 standen instelbare quickshifter die zorgt voor razendsnelle schakelbewegingen, met een korte brandstofreductietijd tijdens het schakelen en een soepeler oppakken van het koppel na het schakelen. Daarnaast is een slip-assist koppeling voorzien, die het blokkeren van het achterwiel controleert bij snel terugschakelen en hard remmen. En om de standaard uitrusting te vervolledigen is er ook nog een speciaal voor deze 600 ontwikkelde elektronische stuurdemper (HESD) gemonteerd die snelheidsafhankelijk werkt en door de ECU wordt aangestuurd. 

De Throttle By Wire (TBW) die op deze nieuwe CBR600RR is toegepast is afgeleid van die van de CBR1000RR-R Fireblade, en werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de RC213V-S, de straatlegale (en niet te vergeten: vooral ook peperdure) versie van de RC213V MotoGP machine waarmee ene Marc M. 6 wereldtitels heeft behaald. Een Acceleration Position Sensor (APS), die in verbinding staat met de gashendel, is ingebouwd in het schakelmechanisme. Deze stuurt een signaal naar de ECU, die vervolgens een signaal stuurt naar de Throttle By Wire (vanaf nu noemen we 't gewoon TBW) motor die de vlinderklep aanstuurt. Geen betere motor dan de CBR600RR om een uitdagend circuit als Portimao onder de knie te krijgenCruciaal is dat de teruggaande veer en de wrijving die door de APS worden veroorzaakt, een volledig natuurlijk gevoel en bediening van de gashendel bieden. Het systeem biedt ook dezelfde controleerbaarheid en hetzelfde gevoel in alle vermogensniveaus.

Honda Selectable Torque Control (HSTC), in te stellen op 9 niveaus (plus uit), maakt gebruik van een zogenaamde slipfrequentieregeling (die de snelheid waarmee de slip verandert controleert op basis van de verhouding tussen de snelheden van het voor- en achterwiel) om snelle wielspin geleidelijk te beperken. Het zorgt voor een soepel en intuïtief gripmanagement, met software die ontwikkeld is op basis van feedback door toprijders uit de hele wereld, waaronder zelfs Honda’s eigen HRC coureurs. Niveau 1 heeft de minste interventie, niveau 9 de meeste.