Zoeken

Test: Honda CBR600RR

Conclusie

12 maart 2024

Als ik aan het eind van de sessie de CBR600RR weer de pitstraat instuur bedenk ik mij dat Honda geen beter circuit had kunnen bedenken als Portimão, dat uitdagend én veeleisend is, en dat ik me tegelijkertijd geen betere motor had kunnen wensen dan de CBR600RR om kennis te maken met dit circuit, juist omdat het zo’n enorme allemansvriend is. Vanaf de eerste meters voelt de 600RR meteen als Als jij nou eens die heuvel in Toprak-stijl doet. Je weet wel, als beeldspraak, dat de CBR600RR een enorme sprong heeft gemaaktthuiskomen aan, alles zit waar het moet zitten en waar je het verwacht. De zithouding is lekker sportief maar zeker niet te extreem dankzij een redelijk relaxte kniehoek, en de motor voelt heerlijk licht en stuurt daarbij zeer direct en met veel gevoel. 

Onder hellingshoek aanremmen, stabiliteit over de hobbels in het asfalt, snel van richting veranderen, onder hellingshoek accelereren, lastwissels….you name it, alles gaat intuïtief, stabiel en zonder tegenstribbelen, zelfs in deze natte omstandigheden. Ondanks dat er veel wind staat en er inmiddels een dun zonnetje is verschenen rijden we ook onze tweede en laatste sessie op full wets, weliswaar op een opdrogende baan, maar met nog behoorlijk wat verraderlijke natte plekken inclusief de waterstroompjes dwars over de baan door de hevige regenval van afgelopen dagen. De TC verlaag ik wel naar standje 3 zodat er wat meer beweging in de achterkant mogelijk is, want het gripniveau van een regenband is in deze omstandigheden niet optimaal. 

De 120 pk zijn echt meer dan voldoende om je kostelijk te amuseren (is 252 km/u aan het eind van het rechte stuk op een natte baan met flinke tegenwind hard genoeg voor je?) en zeker in het hogere toerenbereik gaat de CBR600RR serieus hard vooruit. Het vermogen bouwt heel geleidelijk op en hierdoor, maar zeker ook dankzij het geavanceerde elektronicapakket, blijf je als rijder ook in deze tricky omstandigheden “in control”. Voor dit “in control gevoel” zijn de remmen en het hieraan gekoppelde ABS ook een belangrijke factor: goed te doseren en met veel gevoel, en zeer constant, waardoor ik ook onder deze Altijd leuk voor als ansichtkaart. Groeten uit...listige omstandigheden het rempunt telkens weer durf te verleggen, waarbij hard remmend op een natte plek het bochten-ABS zijn werk keurig doet. Bij stevig remmen onder hellingshoek richt de motor zich nauwelijks op en als je toch net iets te hard een bocht instuurt en je lijn wilt/moet corrigeren gaat dit ook prima zonder onbalans te creëren. 

Leuke bijkomstigheid, maar zeker niet onbelangrijk: doordat je er zo ongecompliceerd en makkelijk hard mee kunt rijden zit je er als rijder ook “relatief” ontspannen op, waardoor ik na beide sessies ook verbazend fris afstap, zelfs op een natte/vochtige baan waarbij alle zintuigen normaal extra op scherp staan. De CBR600RR heeft het duidelijk naar haar zin, op- en terugschakelen verloopt met veel gevoel en zonder een enkele hapering van de quickshifter. Het spreekt voor zich dat we graag nog veel meer rijttijd hadden gehad – al dan niet op een droge baan – maar voor vanmiddag heeft Honda rijsessies met de vernieuwde CBR1000RR-R Fireblade SP gepland, dus ik hoop van harte dat Honda Benelux ‘m dit jaar in het perspark heeft staan. Want deze eerste kennismaking smaakt absoluut naar meer!

Basisuitvoering zeer compleet, afwerking, zeer uitgebreide elektronica, allemansvriend, geen platform-connectiviteit meuk 

Waarom 'slechts' 2 kleuren? En waarom slechts 2 sessies? En waarom was het niet 20 graden, windstil en droog? Serieus, meer dan dit hebben we als minpunt niet kunnen vinden