Zoeken

Test MV Agusta Brutale 800

Minder = meer?

15 februari 2016
Inhoudsopgave
Test MV Agusta Brutale 800
Minder = meer?
Bizar veel opties
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta Brutale 800

Maargoed, die Brutale dus. Aan de route kan het niet meer liggen, aan het materiaal op eerste gezicht ook niet. De Brutale was al een dik ding, de driecilinder nog iets beter, de 800 nog weer een stukje beter. En dat is precies degene die voor 2016 (als eerste) is vernieuwd. Komt dat effe goed uit. De uitdaging ligt er meer in alle functies van de MV aan de kaak te stellen, wMV Agusta Brutale 800Mooi natuurlijk, zo'n heuvel... maar nodig is het echt niet. Met zoveel Nm's aan boord gat het allemaal vanzelfant daarvoor geeft de route weinig ruimte. Probeer jij maar eens tussen twee bochten in je mapping te veranderen, zónder het tempo te laten zakken. En dat is nog maar het topje, want de Brutale heeft zowat meer keuzemogelijkheden dan een telefoonprovider. Toch moet het ze gezegd worden: het zit er wel allemaal op en dat zonder aanvullende letters in de naam, dit is de über-standaard versie. Oftewel, dat wordt nog wat als er een R of RR bij komen….

En als we toch bezig zijn, gooien we maar meteen het meest schokkende nieuws op tafel: de nieuwe Brutale heeft negen pk minder dan z’n voorganger. Er zijn nu nog 116 paarden over, maar dat wordt wel ondersteund door 83 Nm koppel. Bovendien is 90 procent daarvan, dus maak daar ongeveer 75 Nm van, al beschikbaar vanaf 3.800 toeren… erg veel tammer is ie dus niet geworden. Grote eh… drijvende kracht hierachter is natuurlijk de nieuwe Euro4 norm, die behoorlijk in de weg zit als je op zoek bent naar nog meer vermogen. Dan moet je wat en MV heeft voor dit resultaat gekozen. Maar dat is maar een klein deel van het verhaal, want gelukkig voor ons hebben ze van de gelegenheid gebruik gemaakt om het hele ding totaal te herzien. En met totaal bedoelen ze ook totaal: uiterlijk, innerlijk, elektronisch, rijwielgedeelte, zitpositie, noem maar op. Hij lijkt nog op een Brutale, maar dat is nog zo’n beetje de grootste overeenkomst met het vorige model. Nou wisten we van vorige modellen al dat MV wel een beetje van electra houdt, maar dat kan dus nog net effe gekker. Oh en: alles is standaard. DMV Agusta Brutale 800 MV Agusta Brutale 800
Hippe nieuwe koplamp met dagrijverlichting, Bootladingen aan informatie op het display
MV Agusta Brutale 800
Terloops heeft MV nog fors geïnvesteerd in een nieuw logo. Zoek de verschillen.
MV Agusta Brutale 800 MV Agusta Brutale 800
Krachtbron is een wonder der techniek. Nieuwe knoppen zijn een geschenk
us ook die supersexy quickshifter met autoblipper waar je dus zowel meet op- als terug kunt schakelen krijg je er gewoon bij. ABS was al top, tractiecontrole was al in acht standen instelbaar. En kijk naar de foto’s… dat is dus met de TC in standje vier. In Varese noemt men elkaar niet snel een mietje.

Wat wel nieuw is, is het afromen van het vermogen in regenstand. Blijkbaar is daar toch naar gevraagd, ‘vroegah’ werd ook in regenmodus gewoon het volle vermogen losgemaakt maar waren alleen ABS en tractiecontrole wat voorzichtiger. Hoe tijden kunnen veranderen… Maar dat is nog niks. Sinds we ride by wire hebben, is alles mogelijk. Zo komen we aan de optie verschillende motormappings te kiezen met dus eventueel andere topvermogens, maar ook de manier waarop dat vermogen op straat afgegeven wordt kan anders. En dan nog de giftigheid van het gas, noem het allemaal maar op. Sinds de Panigale (ander merk, maar soit) hebben we ook een variabele motorrem. Zit er dus bij MV ook op voortaan. Wel zo leuk als je race aspiraties hebt, dan kies je wat minder motorrem, zodat je daar in elk geval geen hinder van ondervindt. Of juist wat meer, voor op de openbare weg en je niet zo veel met je Brembo’s wilt doen. Maar écht nieuw is de eh.. oppak-karakteristiek. Vrij vertaald, of zo is ons uitgelegd, is dat nog het best te vergelijken met het hebben van een lichter of zwaarder vliegwiel. Opnieuw een racedingetje, hoe lichter de draaiende massa, hoe vlotter het ding in toeren klimt. Dat idee dus. Keerzijde, op papier althans, is dat een zwaarder vliegwieleffect de motor minder giftig, wat rustiger maakt, wat dan weer fijner, soepeler, rijdt.

MV Agusta Brutale 800
Na een klein akkefietje met de Guardia Civil koos men toch maar voor een andere fotolocatie. Vandaar dat deze beelden niet lijken op die van vorig jaar.