Zoeken

Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000

Drie is vier, begrepen?

30 juni 2015
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000
Bulk op dezelfde plaats
Doorgaan
Drie is vier, begrepen?
Vermogensbank
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSX-S1000 Kawasaki Z1000
Tegensturen, ook een keertje leuk. Werkt goed in de Supermoto, dus die punten zijn voor Suzuki

Tweede wat opvalt is het verschil in gearing. De Kawasaki is duidelijk korter gegeard dan de Suzuki, wat bij langzaam rijden net wat makkelijker is. Met de wetenschap dat de Z1000 precies zo is gegeard dat ‘ie in zesde versnelling net wel/net niet de toerenbegrenzer haalt lijkt het in eKawasaki Z1000 Kawasaki Z1000
Niet iedereen is het eens met de standaard dempers van de Z1000. Kawa laat zien dat het ook ánders kan
Kawasaki Z1000
Nieuw voor dit jaar is de verdeling van de kleuren. Zo is de golf in het groen nu goed te zien
Kawasaki Z1000 Kawasaki Z1000
Waar je ook kijkt, de designers zijn volledig losgegaan
erste instantie dat deze het meest uitgekiend is. In de praktijk echter voelt de motor wat kort gegeard aan en moet je dientengevolge net even wat vaker schakelen. Maar het is meer. Over de hele linie heeft dit namelijk gevolgen voor de prestaties van beide motoren, op zo’n manier dat ze elkaar weinig ontlopen. Niks mis mee, zou je denken. Maar om te beginnen prikken we zo al snel de ballon door dat de GSX wel eventjes gehakt zou maken van de Z1000. Achter elkaar aan rijdend merk je daar namelijk maar weinig van en bovendien, bij een acceleratietest is het steevast de Kawasaki die er vandoor gaat.

Is er dan misschien toch meer aan de hand? Als we er nog wat meer aandacht aan besteden blijkt uiteindelijk dat het ongeveer een hele versnelling scheelt…. Dus zet je de Kawa in vierde en de Suzuki in derde, dan gaan ze ongeveer gelijk op. Je kunt het valsspelen noemen, ik hou het liever bij ‘slim spelen’ van het groene kamp. Want of je nou in derde danwel vierde versnelling aan het blaffen bent of zelfs in vijfde of zesde, feit blijft dat je niet de aangegeven snelheid rijdt en daar al doende onwijs veel schik bij hebt. En wil je bewijzen dat je een dikke duuzend hebt, dan doe je dat door onbevangen even bruusk het gas open te draaien inzake zo je vrienden te tonen hoe ver en hoe snel de machine zich opricht en hoe goed je zelf wel zult moeten zijn om zo’n beest te temmen…. Toch? En dat doet de Z1000 stiekem toch net wat gemakkelijker dan de GSX-S….

Suzuki GSX-S1000
"Zeg eh Vince, weet je zeker dat dit de juiste fotoshoot is"?

Niet dat het veel scheelt. Elke keer dat je op de Suzuki stapt denk je ‘já, dit is ‘m tóch’ en ook onderweg, op dijk en hei, kun je net zo makkelijk een bocht uit stomen als met de Kawa. Sterker, zit je eenmaal een paar minuten in het zadel, dan ben je er van overtuigd dat de motor minstens zo goed is als z’n kompaan, zo niet beter. Alleen… draai je de rollen om, dan heb je opnieuw hetzelfde. En de Z1000 flikflakt dan stiekem toch net even wat gemakkelijker, of nee: met minder gewenning even makkelijk, dan de Suzuki. Kwestie van afstellen? Mwa. Zoals we weten is de Kawasaki van huis uit knap hard afgeveerd en heeft zo nagenoeg weinig speelruimte voor als ’t wat soepeler moet, maar we hebben er geen hinder van ondervonden. Sterker nog, Ed zou z'weren dat deze Z1000 - identiek dezelfde- veel fijner staat afgesteld als twee weken eerder. Nu moet daarbij worden aangetekend dat het Nederlandse asfalt ditmaal van uitstekende kwaliteit was, hSuzuki GSX-S1000 Suzuki GSX-S1000
Echt een gebrek aan design heeft de Soes ook weer niet. Dempertje is dik in orde, dankzij z'n donor en een frisse pennestreek
Suzuki GSX-S1000
En op zich is de CB1000R eh, GSX-S ook echt niet mis
Suzuki GSX-S1000 Suzuki GSX-S1000
Dat blok is inderdaad dát blok. En kan dus nog harder lopen, als je zou willen...
adden we dit verhaal in België gedaan dan was de uitkomst totaal anders geweest. Enkel bij te sportief genomen drempels speelde de harde achtershock de Z1000 nu op.

Wat dat betreft heeft Suzuki de basissetting van de GSX-S1000 beter voor elkaar. Lees: de standaard setting is meer dan de Kawa in het midden van het bereik gekozen, zodat er ruimte is om de vering harder of juist zachter af te stellen. Vergeleken met de Kawasaki is de GSX-S duidelijk meer op comfort afgesteld, wat vooral bij het nemen van drempels een groot verschil is. Buiten de manier waarop drempels konden worden genomen maakte het uiteindelijk onderling nog maar weinig uit en voelde de Suzuki zelfs beter aan dan de chef zich kan herinneren van tijdens de introductie. Dat scheelt weer.

Zijn de verschillen met rijden al veel kleiner dan op voorhand gedacht, hetzelfde kan worden gezegd van de stop bij de benzinepomp, waar de twee qua verbruik ook aan elkaar gewaagd blijken te zijn. Lijkt het in eerste instantie nog op een redelijk gemiddeld verbruik van rond de 1 op 15, soms wat meer, soms wat minder, een kalm ritje met de Suzuki bewijst dat het ook veel beter kan en er zelfs tot over de 1 op 20 mee gehaald kan worden. Moet je wel echt rustig rijden, maar het kán.

Suzuki GSX-S1000 Kawasaki Z1000
Gewóón sturen kan ook en is ook minstens zo leuk. Je zou geneigd zijn hier de Kawa dan weer een puntje meer voor te geven