Zoeken

Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000

Vermogensbank

30 juni 2015
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000
Bulk op dezelfde plaats
Doorgaan
Drie is vier, begrepen?
Vermogensbank
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000

Groot was onze verbazing toen de twee machines uiteindelijk bij de vermogenstestbank van Jeroen van der Meer aan de tand gevoeld werden. Nou is opgave één ding en praktijk iets heel anders, maar dat we er zo veel naast zouden zitten hadden we niet verwacht. Een paar pk verschil hooguit, was het idee. Maak daar maar gewoon twintig pk van. Twintig! Da’s zelfs meer dan een complete A1 motorfiets te berde brengt. Goedendag, u kunt daar afrekenen. Aan de andere kant onderstreept dat maar weer de interne verschillen tussen de twee machines en dat Kawasaki toch zo gek niet is door te spelen met de eindoverbrenging. Die is dus zodanig veel korter dat je er niet zomaar een beetje, maar heel veel mee kunt compenseren. Best knap eigenlijk.

Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000
Overbodig te vermelden: het rode lijntje is van de Z1000, het zwarte van de GSX-S1000

Het resultaat van de dynorun was tegelijkertijd verrassend én conform de verwachtingen voorafgaand aan deze test. Verrassend omdat zoals gezegd in de praktijk de fietsen elkaar haast niet ontlopen vanwege de kortere gearing van de Z1000 (waarvan we sinds ons uitstapje vorig jaar van Barcelona naar Nederland weten dat 'ie in zesde versnelling nét in de begrenzer rijdt en dus een perfecte eindoverbrenging heeft). Conform de verwachtingen omdat de Japanners de chef tijdens de introductie van de GSX-S1000 vooral op het hart hadden gedrukt de fiets in Nederland op de testbank te zetten, waarbij een 'for our eyes only' uitdraai van de GSX-S ten opzichte van de CB1000R en Z1000 werd getoond die boekdelen sprak. Blijft natuurlijk de vraag waarom Suzuki officieel een vermogen van 146 pk communiceert terwijl 'ie in de parktijk meer dan 150 pk aan het achterwiel brengt. En men dat zelf ook weet.